Web of Winkel

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Waar kies jij voor? En wellicht nog belangrijker, waarom? Waarom zou je überhaupt de moeite doen om in de stad een product te kopen, dat je ook via een 1 muisklik de volgende dag in huis hebt. Ik geloof dan ook dat een groot deel van onze reguliere aankopen prima online kunnen. Boodschappen doen mag bijvoorbeeld wat mij betreft 100% online. Het gedoe aan de kassa in de supermarkt kan ik missen als kiespijn. Om over beleving in zo'n winkel nog maar niet te spreken. Rijen met kruidenierswaren, schappen vol met chips, augurken, mayonaise en rijstwafels werken voor mij niet echt inspirerend.
Beleving, in de breedste zin van het woord, is de meest belangrijke factor waarom mensen hun inkopen in de stad doen in plaats van op het internet. Heb je een leuke winkel waar je klanten geïnspireerd worden, dan ben je beter bestand tegen de moordende concurrentie op internet. Een combinatie van een goed vindbare website en een vette fysieke winkel is de allerbeste manier om tot zaken te komen. Daarom is het interieur van een winkel iets waarmee je echt het verschil kunt maken.

Er moet iets te zien zijn in mijn zaak, zei een vriend van me ooit eens. En ik vind nog steeds dat ie daar helemaal gelijk in heeft. Op internet zie je niet meer dan dat waar je op klikt. In een echte winkel kun je ideeën op doen door fraai geëtaleerde combinaties. In een fysieke winkel wordt je ook nog eens geholpen door echte mensen, een verschil waar ondernemers in de retail zich nog veel meer bewust van moeten worden. Maak je zaak persoonlijk en zorg dat je klanten zich op hun gemak voelen. Dat kan bijvoorbeeld door een aangename inrichting of interieur, maar ook door een kopje koffie. Want dat wordt je op internet natuurlijk niet aangeboden en dat kan dus wel in de stad.

Kies dan ook voor de combinatie, niet voor 1 van beiden, maat voor alle 2. Kies voor het gebruikersgemak en de handigheid van het web en voor het unieke van een winkel, zorg dat je jezelf onderscheid in aandacht en beleving. Fijne avond en goeie zaken.
terug

beleving