Winter, Wijn, Wonderen & Chocolademelk met Slagroom

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Nu we de eerste nachtvorst hebben gehad, hier in het zuiden heb ik tenminste al een paar ochtenden klappertandend m'n ruiten staan krabben, gaan we er gemakshalve vanuit dat de winter officieel is begonnen. Maar donkere dagen betekenen ook gezelligheid, de decemberdagen bieden de horeca volop kansen om te profiteren van de sentimenten die deze maand oproept. Nu het dan echt kouder wordt gaan mensen nog meer dan anders op zoek naar sfeer en gezelligheid. Een leuke gelegenheid om je interieur in mooie winterse sferen te brengen en zo extra klandizie te krijgen.
Met een paar leuke vuurkorven bij de entree van je zaak maak je al snel de blits. En ben je niet zo van de blits maken, dan laat je op een leuke manier al buiten zien dat het binnen bij jou goed toeven is. Heb je de mogelijkheid om ook in je zaak een echt haardvuur te stoken, dan zou ik daar beslist werk van maken, er is niks zo gezellig en sfeervol als een echt houtvuur. En het klinkt misschien afgezaagd, maar probeer eens om tijdens de decemberdagen Gluhwein en warme chocolademelk met slagroom op de kaart te zetten, er zijn altijd liefhebbers voor. Je zou er zomaar je lunch mee kunnen promoten.

De decembermaand is ook zo'n maand voor een lekker speciaal-biertje of overheerlijke rode wijn. Nodig bijvoorbeeld een goeie Sommelier uit die gepassioneerd verhalen verteld over de wijnen op je kaart, biedt er een mooi pallet met kleine gerechten bij aan en organiseer zo een goedgezochte winterproeverij. In de decembermaand hebben veel mensen een paar weken vrij en als je volgende week aankondigt dat er rondom de feestdagen in jouw zaak van alles te beleven valt heb je grote kans dat ze jouw restaurant verkiezen boven dat van je buurman.

Jaren geleden bedacht de Efteling de Winter Efteling, een echt zomer-seizoensbedrijf dat uitgerekend tijdens de donkere dagen openging, zouden ze gek zijn geworden in Kaatsheuvel? De toenmalige creatief directeur Ton van de Ven had het echter goed gezien. De behoefte aan sfeer en beleving was juist tijdens de donkere decemberdagen extra groot bij het publiek, zodat de Winter Efteling een doorslaand succes werd. Tot op de dag van vandaag trekt het winterse evenement honderdduizenden extra bezoekers naar het park. En stuk voor stuk komen ze voor de winterse sferen van Gluhwein, houtvuren, chocolademelk en het fonkelen van honderden lampjes.

Zo zie je maar, in veel gevallen hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden, en soms is het heel simpel om extra omzet te genereren. Gewoon een vuurtje stoken en je zaak fijn aankleden met sfeervolle winter items kan wonderen doen. Weet je niet waar je moet beginnen, wil je er ook geen Elfteling van maken, maar zou een wonder wel fijn zijn, bel me gerust voor een inspirerend gesprek. fijne avond
terug

vuurtje stoken