Zorg dat je oog hebt voor details

- 01 June 2016 door Edwin Timmers -

In eerste instantie zijn de grote lijnen belangrijk. Als je start met een eigen onderneming moet je eerst zorgen dat de grote lijnen kloppen. Dat je in basis je zaakjes voor mekaar hebt, zodat je aan het werk kunt. Het maakt niet uit wat je business is, een horeca bedrijf zonder bar is als een zzp-er zonder VAR verklaring. Grote lijnen dus, die zorgen ervoor dat je van start kunt. Maar vergeet niet om al snel de zaken te fine-tunen. Zorg dat je oog hebt voor detail, daarmee straal je kwaliteit uit en maak je het verschil.
Met details maak je de zaak kloppend, en dat is essentieel om de concurrentie het hoofd te kunnen bieden. Heb je een horeca bedrijf dan zijn details zelfs van levensbelang. Terwijl je als zzp-er nog best een poosje in een oud barrel zou kunnen rondrijden, kom je in de horeca niet weg met zaken die over de datum zijn.

Details zitten 'm in de afwerking van een interieur, maar ook in de gerechten die je jouw gasten voorzet. Hoe is het bord opgemaakt, wat is de look en feel van het bord zelf en op wat voor manier worden de gerechten uitgeserveerd door je personeel. Voor gasten op het eerste gezicht onbelangrijke zaken lijken vanzelfsprekend, maar als alles klopt is er goed over de details nagedacht. De beste horeca concepten zien er als vanzelfsprekend uit, maar achter deze vanzelfsprekendheid schuilt een bedrijfsvoering die tot in detail is uitgewerkt.

Natuurlijk zijn de meest authentieke bedrijven de allerleukste, kleine horeca bedrijven waar je nog een hardgekookt ei kunt kopen. Ze zijn dun gezaaid zoals dat hier in Brabant gezegd wordt. Overigens wil dat niet zeggen dat ze niet meer bestaan, maar je moet er wel naar op zoek. Toch is er de laatste jaren weer meer authenticiteit te ontdekken in de horeca. Kleine ambachtelijke bedrijfjes poppen her en der in de stad op. Maar ook grotere horeca ketens zoeken het meer in de richting van het ambacht. Zij hebben oog voor detail als het gaat om uitstraling en imago. Misschien op dit moment niet het allerbeste voorbeeld, maar kijk naar het imago van La Place, een marktplein vol verse producen. Hiermee liep de V&D jaren geleden al ver vooruit op de meeste horeca in Nederland.

Details, eerst de grote lijnen, een helikopterview om daarna snel in te zoemen.
Wil je eens bomen over enkele van die details. Neem dan vrijblijvend contact met me op. Maken we snel een afspraak. Fijne avond.
terug

afwerking