Zorg voor een goeie binnenkomer

- 17 May 2016 door Edwin Timmers -

Jawel, want een goeie binnenkomer is echt sfeerbepalend. Het spreekwoord luidt immers De Eerste Klap Is Een Daalder Waard. En da's niet voor niks. Als je een horecabedrijf hebt begint het al aan de buitenkant van je zaak. Sterker nog, online begint je presentatie al bij je gasten thuis op hun pc, of onderweg op de smartphone. Je moet er dus echt voor proberen te zorgen dat je verhaal klopt. Begin met goeie foto's van je interieur op je website. Zorg zo ook online voor beleving.
Voor foto's geldt natuurlijk ook, ieder z'n vak. Laat een goeie fotograaf je interieur fotograferen. Een digitale camera wil nog niet meteen zeggen dat je fototalent hebt. Draai het om en zet de fotograaf achter de bar, dat wordt in de meeste gevallen ook niks ;-) Zelf heb ik er jaren over gedaan om de juiste fotograaf te vinden voor onze interieur projecten. In de eerste jaren dacht ik namelijk ook dat ik het zelf wel kon. Helaas heb ik nu geen enkele echt goeie foto van de beginjaren. Maar goed, terug naar de binnenkomer.

Met een goeie online presentatie kun je dus het verschil maken. Heb je dat in orde, dan is je eerste contact moment positief. Een goeie binnenkomer betekend ook dat het letterlijk jouw restaurant of café binnenkomen een leuke ervaring moet zijn. Zorg ervoor dat je rokende gasten niet bij de voordeur hun sigaretje moeten roken. Er is niks zo vervelend als door een rookgordijn naar binnen te moeten gaan. Met een beetje creativiteit is er vast een oplossing te bedenken om er een positieve draai aan te geven.

Markeer je entree met mooie verlichting, grote kaarsen, fakkels of vuurkorven. Het ziet er niet alleen leuk uit, je zaak valt er ook door op. Je zou ook muziek kunnen draaien, uiteraard geen keiharde beats, maar iets passends op de achtergrond. Hiermee licht je al een tipje van de sluier op van hetgeen je gasten binnen aantreffen.

Heb je eenmaal je gasten binnen, dan kan er niks meer misgaan zou je zeggen. Toch heb ik om verschillende redenen wel eens rechtsomkeert gemaakt. Zo is de temperatuur of klimaat in je zaak iets wat erg belangrijk is, niet te heet en niet te koud, en da's nog een hele klus. Laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft. Het maakt natuurlijk wel een groot verschil wat voor soort horeca bedrijf je hebt. Gasten in een kroeg stellen heel andere eisen dan stelletjes die gezellig uit eten gaan.

Muziek en het volume ervan, Super-belangrijk. de akoestiek, Super-belangrijk en niet te onderschatten. De geur, de sfeer van je interieur. Eigenlijk zijn de eerste dingen die je waarneemt gevoelszaken. De zintuigen die ongemerkt ergens door geprikkeld worden. Als je als ondernemer er voor kunt zorgen dat deze waarneming positief is, dan maak je een echt goeie binnenkomer. Succes en bel me gerust om er een keer over te brainstormen. 073-5325216
terug

het verschil maken