20140930blog-horeca-inrichting-gezonde-food-concepten.jpg
Met kwaliteit de concurrentie te lijf. 7 tips
- 29 september 2015 -
Als je ergens heel goed in bent zou je kunnen stellen dat je bepaalde kwaliteiten hebt. Ongeacht hetgeen je ook doet, kwaliteit is iets om rekening mee te houden. Ben je ondernemer in de horeca of retail, misschien run je wel een groot kantoor, probeer te focussen op jouw kwaliteiten. Het meest logisch is het natuurlijk om kwaliteit in de meest letterlijke zin te zien. Als bijvoorbeeld in jouw lunchroom de uitsmijters echt het aller-lekkerste zijn, verkoop jij kwalitatief gezien de beste uitsmijters. Toch biedt je dat niet de garantie het meest succesvol te zijn. Hou dan ook terdege rekening met meerdere begrippen van kwaliteit;

1. Zoals hierboven geschetst, kwaliteit in letterlijke zin. Als jouw product voldoet aan de hoogst mogelijke kwaliteitseisen en je weet je nummer 1 positie daarin te handhaven dan is dat beslist een pré.

2. Verkoopt de concurrent een dubbele portie voor hetzelfde geld, dan is dat natuurlijk eveneens kwaliteit te noemen. Hij verkoopt weliswaar niet de top, maar een acceptabele kwaliteit waar iedereen prima mee uit de voeten kan. Waarschijnlijk bezit zo'n ondernemer de kwaliteit om scherp in te kopen en de kosten laag te houden.

3. Het zou ook zomaar kunnen dat de klanten voor jou kiezen om je service. Als je ervoor zorgt dat jouw service echt onderscheidend is dan heb je beslist een streepje voor. Als er eens iets is en je zorgt dat het direct wordt opgelost oogst je daar snel een enorme sympathie door.

4. Snelheid is weer een ander ding dat bepaalde klanten trekt en zo extra verkopen genereert. Kunnen jouw klanten direct met hun aankopen naar huis, of moeten ze een levertijd van 14 dagen in acht nemen? Veel klanten willen niet wachten en zijn dan ook bereid om meer te betalen voor directe levering. Kwaliteit in voorraadbeheer zou je het kunnen noemen.

5. Hoe je geholpen wordt bepaald voor een groot deel de beslissing tot aankoop, de zgn. gun-factor is dan ook erg belangrijk. Zorg voor sympathieke verkopers, die weten waar ze over praten. Train je mensen echt op klant-vriendelijkheid. Belangrijk in de horeca, maar ook in het sterk veranderende winkel landschap. Gastvrijheid en klant vriendelijkheid zijn kwaliteiten die niet iedereen zomaar bezit.

6. Presentatie is een belangrijke factor. Als je voor een onderscheidend interieur en dito inrichting zorgt zul je merken dat je gasten of klanten zich prettig voelen in jouw zaak. Voor de horeca is een goed interieur natuurlijk een must, maar ook steeds meer winkels zijn zich bewust van de kracht van beleving en wat voor een positief effect een goeie inrichting op je verkopen kan hebben. durf hier dan ook in te investeren, het betaald zich echt terug.

7. Passie en enthousiasme zijn onontbeerlijk, het geeft niet als je niet creatief bent, als je daar behoefte aanhebt kun je creativiteit en alles wat daar bij komt kijken best aan anderen uitbesteden. Maar als je niet enthousiast bent kun je het zeker niet aan een ander verkopen en ben je voor je het weet ingekakt.

Zomaar een paar zaken waarmee je kwaliteit kunt uitstralen. Het mooist is het natuurlijk als je een goeie balans tussen deze zaken hierboven kunt vinden. Een ding heb je niet (alhoewel) in de hand, je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Fijne avond




goed interieur
menu