20140718-blog-horeca-interieur-goed-gevoel.jpg
de FEELGOOD (succes) Factor. 7 gratis tips
- 01 oktober 2015 -
Om succes te hebben is het een aanrader om goed te bekijken of je rekening hebt gehouden met de feelgood factor van je bedrijf. Ben je er überhaupt wel mee bezig geweest of wist je geeneens van het bestaan van een feelgood factor. De feelgood factor is lastig te definiëren maar als het lukt om met een formule muziek in deze categorie te plaatsen moet het met een interieur of inrichting zeker ook lukken.

Als 1e geloof ik dat je beleving moet verwerken in je interieur om de juiste feelgood factor te krijgen. Beleving die past bij jou zaak. Heb je een strandtent dan heeft deze een heel andere beleving dan een bruine kroeg. Ieder z'n ding, dus voor elke inrichting is wel een liefhebber. Als het duidelijk is waar jij met je zaak voor staat dan zal je eerder een feelgood factor hebben dan wanneer je inrichting kant nog wal slaat.

Materiaalkeuzes kunnen een belangrijk deel uitmaken van een feelgood factor. Noteer deze dan ook maar als 2e op je lijstje. Natuurlijke materialen doen het vaak veel beter in een interieur dan imitatie. Bovendien hebben natuurlijke materialen vaak een tijdloos karakter en zijn ze doorgaans goed te onderhouden. Neem als voorbeeld een vloer, massief eiken wordt met het jaar mooier, het krijgt karakter. Een laminaat exemplaar is na 3 jaar intensief gebruik toe aan vervanging. Zo blijkt een natuurlijk materiaal dus ook een betere en meer duurzame investering.

Muziek, tja over smaak valt niet te twisten zeggen ze vaak. Noteer muziekkeuze toch maar op de 3e plaats, want de juiste muziek bepaald voor een groot gedeelte het gevoel van je gasten. Ook hiervoor geldt dat de muziekstijl moet kloppen met hetgeen je uitstraalt. Muziek verteld niet alleen wie je bent, maar is ook nog eens voor iedereen heel persoonlijk. Muziek roept emotie op, er kleven veel herinneringen aan muziek. Wat voor jou een geweldig nummer is kan voor een andere vervelende associaties oproepen. Muziek is dan ook erg belangrijk, in de horeca maar ook in de retail, ja zelfs op kantoor is muziek een echte sfeermaker.

Nummer 4 hoort zeker bij nummer 3 op dit lijstje, akoestiek. Zorg voor een goeie akoestiek van je interieur en je gasten voelen zich meteen een stuk prettiger. Het volume van muziek is erg belangrijk. Zoek een goeie balans tussen het volume van je muziek, je akoestiek, het tijdstip en de mensen die in je zaak verblijven. Vraag je gasten dan ook gewoon om hun mening, als je ze met een open mind benaderd krijg je vaak een eerlijk antwoord. Bijkomend voordeel is de betrokkenheid die het veroorzaakt.

Dat brengt me dan gelijk op punt 5 van deze lijst, betrokkenheid. Geef je gasten het gevoel dat ze belangrijk zijn en je pakt ze helemaal in. Geen spelletje of toneelspelen hoor, het moet echt zijn anders val je meteen door de mand. Maar krijg je het voor mekaar om je gasten echt bij je zaak te betrekken dan vergroot je daarmee je feelgood factor enorm. Ben je zelf bijvoorbeeld chefkok, treed dan een paar keer per avond uit je comfort zone en kom die keuken uit om een praatje te maken met je gasten.

Als 6e is het verhaal aan de beurt, vertel jij met je bedrijf een goed verhaal, een verhaal waar je gasten in mee kunnen, dan heb je zomaar ook die feelgood factor te pakken. Het verhaal wat je wilt vertellen zou over duurzaamheid kunnen gaan, als je laat zien dat je interieur bijvoorbeeld uit veelal hergebruikte materialen gemaakt is maak je daar een statement mee. Je zou de onderdelen van je interieur als een soort ingrediënten kunnen zien waarmee je zaak is opgebouwd.

Diezelfde ingrediënten brengen me op punt 7, het voorlopig laatste punt wat is in deze blog schrijf. Laat zien dat jouw producten een goede herkomst hebben, dat het je niet alleen om geld verdienen te doen is, maar dat je passie ook voortkomt uit het gevoel het verschil te kunnen maken met duurzame keuzes.
Verwerk deze manier van werken in jouw verhaal en je maakt beslist het verschil.

Veel succes en als ik je heb mogen inspireren met deze blog, laat het me een keer weten via mijn mail.




over smaak valt niet te twisten
menu