20140918-horeca-inrichting-buiten-de-kaders.jpg
Waarom jezelf wegcijferen?
- 10 oktober 2015 -
Deze week was ik bij een nieuwe klant om samen een horeca locatie aan het water te bekijken. De plek was werkelijk fantastisch en mijn fantasie gaat op zo'n moment meteen op volle toeren aan de slag. Ik kijk goed naar de omgeving, de bestaande situatie en het gebouw. Uiteraard luister ik goed naar een opdrachtgever zijn of haar ideeën. Niet zozeer naar ideeën over het interieur, daarvoor word ik tenslotte uitgenodigd, maar meer naar de ideeën over de beoogde bedrijfsvoering, het horeca concept als het ware.

Zo'n horeca concept is namelijk de leidraad voor de fysieke uitstraling van het interieur of inrichting. Wat voor publiek wil je aanspreken? Zijn dat volwassenen met kinderen, jongeren, of wellicht gok je op de grijze golf. Het kan allemaal, maar het moet wel kloppen. Daarom moet je dan ook je eigen smaak of voorkeur vaak wegcijferen. Het kan natuurlijk best zo zijn dat jouw persoonlijke smaak prima aansluit bij die van jouw beoogde gasten maar dan zit mijn taak er al snel op.

Zorg er wel voor dat je affiniteit houdt met hetgeen je doet, als je niks hebt met vlees, begin dan geen Steakhouse. Ben je geen kindervriend, start dan niet met een familie restaurant. Hou je van een klassieke inrichting en woon je bijvoorbeeld zelf in een oud herenhuis, dan kun je met je horeca zaak best een modern interieur hebben. Het gaat dus om de inhoud, de achterliggende gedachte ofwel jouw drijfveer.

Is je drijfveer alleen geld verdienen in een zo kort mogelijke tijd, dan val je in de huidige tijd snel door de mand. Aan ondernemen is niks mis, en uiteraard moet je geld verdienen maar je zult merken dat de verbinding dan snel verdwijnt als het alleen maar daarom draait. ik heb in het verleden, mensen die een succesvol, ogenschijnlijk simpel horeca concept wilden kopiëren, keihard op hun bek zien gaan. Gewoonweg omdat geld hun enige drijfveer was, de ziel was ver te zoeken en de gasten daarom ook.

Doe daarom wat je hart je ingeeft, vergeet je persoonlijke smaak maar zorg wel dat je verbonden blijft. Dat je enthousiast bent en trots op je eigen zaak kan ook zonder je favoriete kleurtjes.
Want wat kan het jou eigenlijk schelen dat die kleur roze of paars niet in je bedrijf terug komt. Van mij mag je er thuis alle muren mee verven als je dat wilt, ik zal je dan ook altijd adviseren om het in je restaurant anders aan te pakken. Om het niet al te persoonlijk te maken, 'ik hou daar gewoon niet van' is eigenlijk geen argument. Ook hier spreek ik uit ervaring, het heeft soms tot discussies geleid maar leidde naderhand tot de juiste inzichten.

Ben je op zoek, of wil je jezelf graag laten inspireren.
Bel me gerust; 073-5325216 fijn weekend.





affiniteit
menu