20140813-blog-horeca-interieur-contrast.jpg
Opvallen is mega belangrijk
- 13 oktober 2015 -
Als de keuze enorm is, of om zomaar eens een dooddoener te gebruiken, de keuze reuze is zul je moeten zorgen dat je opvalt. Het geeft niet wat je handel of business ook is, opvallen is de kunst! Als je in de horeca actief bent kun je van alles bedenken om je gasten over te halen om bij jou te komen. Vandaag nog was opvallen het onderwerp van gesprek tijdens mijn interieur advies ergens in west Brabant. Ik merkt dat veel ondernemers het astig vinden om op te vallen, als ze zich al van de noodzaak bewust zijn.

Opvallen kun je op verschillende manieren doen, je kunt heel hard schreeuwen dat je de beste, de goedkoopste, de grootste of zelfs de lekkerste bent. Maar als je dan even je dag niet hebt, val je al snel door de mand, Dit soort superlatieven werken dan ook alleen maar voor de korte termijn. Wat ik persoonlijk onder opvallen versta gaat verder dan schreeuwen. Ik geloof dat je ook inhoudelijk kunt opvallen. Als je verhaal opvallend is, bijvoorbeeld als jouw producten alleen Biologisch zijn, of als je elke dag een ongelooflijk lekkere dagschotel hebt voor een enorm scherpe prijs.

Als je creatief bent kom je snel een heel eind. Je interieur of presentatie is een belangrijk instrument om op te vallen. Je kunt dus ook opvallen omdat jouw restaurant altijd zo sfeervol is. Maak niet pas de kaarsjes aan als de gasten aan tafel gaan, maar laat zien dat je klaar bent om ze te ontvangen.

Als het eerste schaap over de dam is dan volgen er meer, wederom een spreekwoord maar het is echt waar. We zijn en blijven nou eenmaal kuddedieren. Zorg er dus voor dat meest in het oog springende plekken de eerste zijn die bezet worden. Dat lijkt een logisch iets, maar als je er niet bij stilstaat kan het zomaar zijn dat je interieur ontwerp er niet op afgestemd is. Op deze manier kun je belangrijke passanten missen, maak de van buiten meest opvallende of in het zicht geplaatste zitplaatsen dan ook net wat aantrekkelijker. Het werkt.

Zoiets is ook een manier van opvallen, opvallen binnen je eigen zaak. Zo kun je ook een evenement aankondigen. Als je waardebon voor een cocktail of persoonlijke uitnodiging bij de rekening doet en je serveerster weet het ook nog eens mooi te brengen, heeft dit een bewezen positief effect op je gasten. Ze voelen zich betrokken en zullen dus eerder op je uitnodiging ingaan dan wanneer je het alleen via een poster voor het raam aankondigt.

Opvallen doe je dus niet alleen maar door een gek hoedje op te zetten, het is een samenspel van hospitality, marketing, vormgeving en mensenkennis. Soms is er ook geen peil op te trekken, want ik ben in horeca gelegenheden geweest waar een blind paard niks kapot kon lopen en waar het met de benen buiten hing. Tja, daar gaan je theorie├źn dan. Toch werken de zeken in de regel het beste zoals in deze blog omschreven. Ben je niet overtuigd, of juist wel. Bel me gerust voor een vrijblijvende afspraak. 073-5325216




door de mand
menu