20140909-blog-horeca-interieur-verschil-met-eerlijke-producten.jpg
Van alle seizoenen thuis
- 19 oktober 2015 -
Dit weekend waren mijn vrouw en ik weer eens op de wadden te vinden. We proberen zo in het weekend het aangename met het nuttige te verenigen en dat lukt vaak heel aardig. Het is sowieso geen straf om in het weekend op 1 van de Waddeneilanden te vertoeven, en onder het genot van een stuk huisgemaakt gebak en een lekker bakkie koffie ga ik helemaal los :-) Vaak is het interieur of beleving het onderwerp van gesprek, zo-ook dit weekend.

Al pratende kom je ergens, zeggen ze hier in Brabant, en dat blijkt wel want al gauw hadden we het dit weekend over meer dingen dan alleen een leuke inrichting. Hoe krijg je in een redelijk seizoensgebonden omgeving ook buiten de seizoenen om meer gasten? was de vraag. in dit geval naar het Eiland. Zou zoiets te doen zijn? En Hoe dan?

Ja, dat zou mogelijk moeten zijn was mijn antwoord. Er is weliswaar geen kant en klare formule voor, maar toch geloof ik dat het mogelijk is om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Als je als horeca bedrijf gewend bent dat er tijdens de vakanties ladingen toeristen komen ga je je er onbewust ook naar gedragen. Zoiets hoeft echt niet negatief te zijn, als toeristen voor een mooie omzet zorgen, moet je zorgen dat je deze doelgroep goed bediend.

Daarom geloof ik dat je als ondernemer niet blind moet worden voor gewoontes en vanzelfsprekendheden die er vanzelf ontstaan doordat je grote massa's moet bedienen in het hoogseizoen. Een voorbeeld; Tijdens het hoogseizoen moet iedereen met muntjes betalen maar waarom zou je er tijdens de wintermaanden je gasten mee lastig vallen. Je menu is tijdens de zomer beperkt tot hetgeen wat je maximaal kunt produceren in je keuken. In de winter mag het best wat minder toeristisch, daarmee spreek je automatisch andere doelgroepen aan.

Wat ik bijvoorbeeld ook zie is dat het interieur is in een seizoensbedrijf vaak ook helemaal op de zomermaanden afgestemd is. Zorg dan dat je de zomerse spulletjes vervangt voor iets wat meer bij de tijd van het jaar past. Als je hele inrichting 1 beachclub is met surfplanken en palmbomen dan heb je een hele klus voor de boeg, maar toch geloof ik dat het de moeite waard is om zo'n interieur tijdelijk aan te passen aan de tijd van het jaar.

Weer een voorbeeld, jawel. Een goeie klant van me had zo'n seizoensbedrijf, sterker nog, hij ging na het seizoen 5 maanden dicht gewoonweg omdat er geen kip kwam. Tenminste dat dacht ie. Toch kreeg hij steeds meer het gevoel dat er veel omzet bleef liggen in die maanden. We hebben er samen over gepraat en maakten een plan om van zijn seizoensbedrijf het hele jaar rond een succes te maken. Dat lukte, in het begin was het even wennen, maar op dit moment is zijn restaurant slechts bij uitzondering gesloten. Er was een andere mindset van de ondernemer voor nodig, een interieur met een meer tijdloze uitstraling en de juiste communicatie deed de rest.

Het organiseren van leuke evenementen, zoals proeverijen, presentaties van de nieuwste bokbieren, laatste prosecco's en eerste wijnoogsten zorgen voor veel sympathie bij je gasten. Kortom, niet afwachten maar zorgen dat er röring ontstaat komt je bedrijfsvoering vaak ten goede. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat j er zelf geloof in hebt. Als je je gasten ook buiten het hoogseizoen iets weet te bieden komen ze vanzelf. Nou chargeer ik natuurlijk, vanzelf zal het niet gaan, maar als je het op een goeie manier voor het voetlicht weet te brengen moet het lukken. Succes en heb je hulp nodig met je interieur of met andere creatieve zaken, dan weet je me te vinden. Dit is mijn rechtstreekse nummer. 073-5325216




geen kip kwam
menu