20140718-blog-horeca-interieur-goed-gevoel.jpg
Zo zorg je voor de gunfactor
- 27 oktober 2015 -
De zgn gunfactor is iets wat je graag wilt hebben. In de horeca maar ook in de retail kan de gunfactor een enorm verschil maken. Het is zelfs zo dat het in sommige gevallen een onderneming letterlijk kan maken of breken. In veel gevallen spelen persoonlijke ervaringen met desbetreffende ondernemer een grote rol. Maar ook zaken als je personeel, je uitstraling, je imago je interieur en je producten spelen een rol of het jouw café, restaurant of winkeltje wel of niet gegund is.

Zoals gezegd is het gunnen van iets aan iemand vaak persoonlijk. Het kan gewoonweg zo zijn dat je gasten jou een toffe vent of leuke meid vinden en daarom bij jou komen. Ben je als kastelein of uitbater een allemansvriend en lig je goed in de markt dan wordt je al snel een toffe vent gevonden. Er zijn mensen die je beoordelen op het aantal rondjes dat je weggeeft. Tja, dat kan best een tijdje werken maar uiteindelijk is het korte termijn-denken.

Ik geloof dat je als ondernemer achter je zaak moet staan en dat je een verhaal moet vertellen. Als jouw verhaal aansprekend is en je weet het goed over te brengen dan krijg je vanzelf medestanders, de zgn believers. Deze mensen vertellen jouw verhaal verder en dat creëert dan weer een mooie natuurlijke aanwas. Zo'n verhaal kan bijvoorbeeld zijn als je alleen duurzame geproduceerde ingrediënten in je gerechten verwerkt. Mensen die zoiets aanspreekt zullen je al snel de gunfactor geven zonder je persoonlijk te kennen.

Zorg voor een sfeervol en gezellige inrichting, het interieur is namelijk een belangrijk onderdeel van je presentatie. Als je gasten zich er thuis voelen dan krijg je beslist de gunfactor. Niet in de laatste plaats uit eigenbelang maar de gastvrijheid-sector is er tenslotte om andere mensen een fijne tijd te geven en daar hoort een tof interieur bij. Het werkt echt, ik heb inmiddels ruim 25 jaar ervaring in interieurs met beleving en ik verbaas me nog steeds over de positieve impact die een goede inrichting heeft op het succes.

Nog even over dat persoonlijke verhaal achter de gunfactor, zonder voortdurend rondjes van de zaak te moeten geven kun je best je gasten het gevoel geven dat ze belangrijk voor je zijn. Laat ze meedenken over activiteiten, betrek je vaste gasten bij een evenement dat je organiseert. Maak het persoonlijk door een spaarkas, een besloten vaste gasten avond en geef ze leuke voordelen als 'vriend van de zaak'. Het lijkt heel simpel, maar het werkt. Zo was ik laatst in een bruin café waar steevast elk seizoen de naam van de darter met de hoogste score in het interieur word vereeuwigd. Zijn of haar naam wordt er incl. jaartal en score met mooie sierletters op het balkenplafond geschilderd. Leuk om te zien en de betrokkenheid spat er vanaf.

Tja, de gunfactor, je hebt er misschien niet alle invloed op, maar als je het een beetje de goeie richting op kunt sturen is het mooi meegenomen en zou ik het zeker doen. Fijne avond.




'vriend van de zaak'
menu