20140716-blog-horeca-interieur-duurzaam-hoezo.jpg
de 1e indruk is belangrijk, maar vergeet de 2e niet!
- 29 oktober 2015 -
Gisteren was ik op uitnodiging te gast in een horeca gelegenheid in het westen van het land. Hier in het zuiden is het herfstvakantie, dus mijn vrouw en ik besloten om gezellig samen te gaan. Het was de eerste keer dat wij het desbetreffende restaurant bezochten en dan heb je nogal wat te bekijken, zeker als het volop in bedrijf is. Zo tussen de gerechten door neem ik vaak even de gelegenheid om de impact die een eerste indruk toch heeft van me af te schudden en met een positief kritisch oog het interieur en inrichting aan een tweede indruk te onderwerpen.

Klinkt een beetje gewichtig allemaal, dat geef ik grif toe, maar als interieur ontwerper kijk ik met andere ogen naar de afwerking van in dit geval een restaurant. Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat de eerste indruk niet meteen zaligmakend is, het is de kunst om het positieve en verrassende effect ook in tweede instantie vast te houden. Als je dat voor elkaar krijgt, dan heb je een knap staaltje interieur werk verricht. Ik heb wel eens geschreven dat de eerste klap een daalder waard is, maar het gaat dan wel om het moment dat je deze klap kunt uitdelen. Het beste is het dus om de 1e en 2e indruk samen te voegen tot 1 verpletterende mokerslag.

De tweede indruk zit 'm dan ook vaak in de details, een eerste impressie gaat over de grote lijnen. Zo was het me gisteren niet direct opgevallen dat er systeemplafonds waren geplaatst. Pas toen wij eenmaal aan tafel gingen viel het me op. Aan de enen kant knap als je dat weet te verbergen, aan de andere kant kan het ook een teleurstelling veroorzaken.

Nog een goed voorbeeld van een tweede indruk is bijvoorbeeld de hygiƫne. Daar zie je ibij binnenkomst in de regel niks van, zit je echter een poosje en vind je uitgedroogde frietjes onder de tafel, stof op de plinten, rommel achter de bar, dan wordt je daar niet blij van. Zoiets is natuurlijk vrij eenvoudig op te lossen, gewoon zorgen dat je zaak brandschoon is.

Nog even terug naar gisteravond, prima eerste indruk, de tweede ietwat tegenvallend. Als je het dan toch over details hebt, zoek voor de aankleding van je interieur naar leuke originele decoraties. Laat het desnoods een specialist voor je doen. Neem dan ook geen genoegen met in bulk geproduceerde nep schelpen, schilderijtjes of andere kitsch. Voor originele decoraties kun je bijvoorbeeld op zoek gaan bij uitdragerijen en vlooienmarkten. Je moet er wel wat voor doen, maar als je de tijd neemt om op zondagochtend op de Vogeltjes-markt in Antwerpen rond te struinen vind je de meest bijzondere stukken. Zo wordt ook de tweede indruk in jouw zaak iets bijzonders.

Wil je er eens over bomen met me, bel me dan gerust. Dit is mijn rechtstreekse nummer; 073-5325216





verpletterende mokerslag
menu