20140930blog-horeca-inrichting-gezonde-food-concepten.jpg
Vers is VET
- 02 november 2015 -
Ik schreef het al meerdere keren in deze blog, tradities en ambacht doen het uitstekend in de horeca van dit moment. voeg daar gerust het woordje VERS aan toe. Met de Markthal in Rotterdam als meest in het oog springende en succesvolle locatie verschijnen er nu op meerdere plaatsen soortgelijke initiatieven. In den Bosch wordt binnenkort een nieuwe vershal geopend en op Strijp-S in Eindhoven opende Vershal 't Veem op 17 oktober, tijdens de Dutch Design Week haar deuren. Wij namen dit weekend even een kijkje op deze bijzondere locatie, in hoe kan het ook anders, het oude Philips Veemgebouw.

Strijp-S, midden in Eindhoven, daar waar vroeger alles Philips ademde is inmiddels de HotSpot voor de regio. De voormalige Philips-gebouwen zijn gestript en van hun inrichting en oude functies ontdaan en dienen nu als thuisbasis voor horeca, kunst en cultuur, hippe mode zaakjes en leuke interieur winkels. Vanaf 17 oktober is daar zogezegd een nieuwe Foodhal bijgekomen, mooi, want het versconcept sluit naadloos aan op de ingeslagen weg van duurzaamheid en creativiteit die het hele gebied uitstraalt.

Nu is Eindhoven voor mij lekker dichtbij te noemen, in zo'n kleine 20 minuten sta ik op Strijp voor bijvoorbeeld een hapje bij restaurant het Ketelhuis, maar deze nieuwe vershal maakt een bezoek toch weer een stukje aantrekkelijker. Ook al moet je er een stukje verder voor van huis is de trip naar Eindhoven beslist aan te bevelen. De verse producten worden er leuk gepresenteerd, elke ondernemer heeft zijn eigen identiteit en presentatie. Het geheel doet bijzonder sfeervol aan en heeft een positieve uitstraling.

Van het oude interieur van het Veemgebouw is eigenlijk niks meer te zien, de architectuur is daarentegen volledig behouden gebleven en de constructie met zijn paddestoelvormige betonnen pilaren zijn indrukwekkend. Evenals de karakteristieke ronden vormen wat het gebouw nog bijzonderder maakt. Het is leuk om te zien dat de mix van horeca en winkel of verkoopstandjes in een eigenlijk vervreemdende omgeving het zo goed doen bij het publiek.

In het gebouw zijn inmiddels o.a. een bierbrouwerij gevestigd, een ambachtelijke vleesrokerij, je vindt er bio-kazen, Mannen van Deeg bakkers, Koffie, wijn en talloze andere verse producten. Er is overigens nog plek voor meer Vers ondernemers mocht je interesse hebben.

Zo ontstaan er op diverse plekken in Nederland steeds meer krachtige food-concepten met ondernemers die elkaar weten te versterken. Een combinatie van horeca en winkelbedrijven met een grote mate van beleving. Het interieur en de aankleding van zo'n vershal gaan overigens een stuk verder dan de standaard marktkraampjes. Kijk eens naar het interieur en inrichting van de Markthal in Rotterdam, een miljoenenproject met een en al beleving. Hier hebben de initiatiefnemers goed gezien dat een uitgekiende presentie een zeer positieve invloed heeft op het koopgedrag van de bezoekers. De markthal trekt inmiddels miljoenen bezoekers op jaarbasis.

Als horeca ondernemer zou je kunnen proberen iets mee te pikken van dit succes. Zonder gelijk de volgende ondernemer te zijn in zo'n markthal zou je bijvoorbeeld wel een combinatie kunnen zoeken met versleveranciers om zich in jouw zaak te presenteren. Je zou naast je dagmenu ook het recept en de ingrediƫnten los kunnen verkopen. Een soort Ikea maar dan klein en anders. Het is maar een idee, maar het zou zomaar eens succesvol kunnen zijn. Denk er maar eens over na, misschien heb ik je wel kunnen inspireren, want daar gaat het om toch. Succes en als je hulp nodig hebt hoor ik 't graag. Dit is mijn nummer; 073-5325216




karakteristiek
menu