20140714-blog-horeca-interieur-beleving.jpg
Helemaal van het padje af
- 07 november 2015 -
Als je van het padje af bent vinden mensen doorgaans dat je prettig gestoord bent, een beetje in de war misschien. Als je van de gebaande paden af gaat wordt dat ook vaak door mensen als prettig gestoord ervaren. Toch durf ik te beweren dat als je het lef hebt om van de gebaande paden af te gaan je 100% meer kans hebt op succes. In mijn vak betekend dit afwijken van de standaard invulling van een interieur. En dat is soms knap lastig, want opdrachtgevers denken vaak in standaard oplossingen. Daarom vind ik het zo leuk om veel voor horeca ondernemers te werken, want juist in die horeca branche worden dingen uitgeprobeerd en beschikt men over voldoende lef om van die gebaande paden af te gaan.

Je hebt er dus een beetje lef voor nodig, maar als je bereid bent om dingen ook eens vanuit een ander perspectief te bekijken levert je dat vaak succes op. Je moet het natuurlijk wel goed aanpakken, maar dat geldt voor alles wat je doet wil je succesvol zijn. Als je bijvoorbeeld goed kijkt naar de meest succesvolle horeca concepten zul je merken dat ze het doorgaans net even anders doen dan de gevestigde orde. Op enig moment heeft zo'n ondernemer genoeg ballen gehad om het anders te doen.

Was het in begin jaren '70 ondenkbaar om alleen met koffie je brood te verdienen, Starbucks heeft inmiddels zo'n 20.000 vestigingen in 64 landen. Chipotle ging van de gebaande paden door alleen nog maar duurzaam geproduceerde ingrediënten in haar producten te verwerken. Inmiddels werken er wereldwijd ruim 45.000 mensen bij Chipotle. Richard Branson bouwde zijn Virgin imperium uit door het echt anders te doen. Met een voor toentertijd ongekende sfeer en beleving creëerde hij het onderscheidende vermogen in al zijn Record Stores. Later verkocht hij zelfs zijn platenmaatschappij aan de concurrent om voldoende armslag te krijgen voor zijn nieuw opgerichte vliegtuigmaatschappij.

Nu zijn dit voorbeelden die wellicht wat verder van je bed staan, maar ook op kleinere schaal kun je best een gedurfde strategie volgen. Piet Hein Eek zijn eerste sloophouten kast maakte zelf in zijn schuurtje in Geldrop. Sloophout op deze manier toegepassen had niemand eerder gedaan. Zo heb ik zaken gedaan met horeca ondernemers die het aan durfden om hun bar in van een oud schip te maken, een vliegtuig aan het plafond te hangen, een Engelse taxi als lunchruimte in hun interieur te zetten. Schommels, lachspiegels, olifanten, eenhoorns, duikerklokken als speelruimte en koperen biertanks aan het plafond. Stuk voor stuk verwerkt in succesvolle horecabedrijven die het maakten door anders te durven denken.

Zo bouwde Bob Hutten gestaag aan zijn cateringbedrijf, wat begon als een restaurant is inmiddels een toonaangevend cateringbedrijf waar ruim 2000 mensen werken. Hutten is onderscheidend door echte persoonlijke benadering, duurzaamheid en beleving. Het kantoor van Hutten is het toonbeeld van lef en anders denken, met bomen, telefooncellen, knuffelruimtes en een standaard uitnodiging om als gast een hapje mee te eten, heerlijk! De ingrediënten voor onderscheidend vermogen vind je dus niet door hetzelfde te doen als je buurman, of zoals het hoort volgens de massa. Probeer het dus eens van een heel andere kant te bekijken, het brengt je echt verder. Succes en heb je hulp nodig, bel me gerust. 073-5325216




een beetje lef
menu