20140721-blog-horeca-interieur-beleving.jpg
zaken doen in de kroeg
- 9 oktober 2016 -
Joost mag het weten hoeveel werelddeals er met, of zonder bietje in de hand, maar wel aan de bar gesloten zijn. Hoeveel exact? tja, Mega-veel, zou ik willen stellen en dit gegeven is simpelweg een feit. De exacte nummers zijn in mijn ogen dan ook niet zo interessant, maar de vraag waarom er juist in de horeca zoveel mooie deals gesloten worden, des te meer. Waarom is het vaak goed zaken doen in de kroeg? De reden daarvan vind je niet in het biertje, de koffie of de wijn, al deze versnaperingen zijn in meeste kantoorpanden ruim voorhanden. Ik durf in dit geval stellig te beweren dat het de omgeving is, die het verschil maakt.

Pluk mensen even uit hun werkomgeving en je ziet ze op slag veranderen. In de kroeg doen ze soms letterlijk die stropdas af, en daarmee is de toon gezet. Jaren geleden bedacht ik bijvoorbeeld voor de Groot bewerkingsmachines al een z.g.n. theehuis in de toentertijd koude show-hal, midden tussen alle stalen machines in. We bouwden een leuke sfeervolle ruimte, met een mooi horeca interieur, compleet met bar, eikenhouten vloer, biertap, lambrisering en een echte Wurlizer jukebox. Ruud de Groot, directeur-eigenaar, vertelde me later eens dat dit verreweg de meest vreemde, maar tegelijkertijd de meest lucratieve investering in jaren was geweest. Niet op kantoor, maar aan de bar in het theehuis werden, en worden nog steeds de meeste deals gesloten. bewijs geleverd!

Nu heeft niet elk bedrijf de ruimte of het budget om een eigen horeca setting te bouwen, maar dat is in essentie ook niet waar ik met deze blog-post naartoe wil. Het gaat hier om je klanten even uit de comfortzone te halen en dat kan prima in de horeca. Veel ondernemers zijn zich daarvan terdege bewust en zoeken dan ook steeds naar leuke plekjes om even die stropdas uit te doen. Daarom is die zakelijke markt in de huidige aantrekkende economie, voor een horeca ondernemer zeker iets om mee aan de slag te gaan. Zorg dat er ruimte is voor zakelijke lunch gasten, het liefst een beetje beschut zodat er zonder pottenkijkers mooie deals gesloten kunnen worden. Als je, speciaal voor deze markt een leuke kaart weet samen te stellen, en je weet het ook nog eens bij de juiste bedrijven kenbaar te maken, ben je koopman.

Even nog terug naar het belang van een sfeervolle omgeving. Deze wetenschap is geen hogere wiskunde en kan voor elke zichzelf respecterende ondernemer een keerpunt betekenen. Investeer in een fijne (werk)omgeving en het betaald zich ruimschoots terug. Laat je inspireren door hetgeen je aan sfeer en beleving in de horeca tegenkomt en probeer alle goeie aspecten in je bedrijf te implementeren. Stop! Nee, je hoeft niet opeens een biertap-installatie aan te leggen om die sfeer te krijgen. Kleuren, materialen en subtiele details maken een enorm verschil. Wil je weten hoe je zo'n verschil kunt maken? Neem dan contact met me op voor een vrijblijvende afspraak. Fijne zondag.








raak
de
juiste
toon
menu