20140725-blog-horeca-interieur-inspiratie.jpg
Een blind paard
- 10 november 2016 -
Ondanks het feit dat ik precies weet hoe 't werkt, verwonder ik me er nog steeds over. Sommige horeca bedrijven die lopen als een tierelier, terwijl je er met een blind paard niks kapot kunt lopen. Met andere woorden, het interieur en inrichting is geen stuiver waard, maar toch hangt het er met de benen buiten. Volgend jaar gaan we over dit onderwerp trouwens serieus met veldwerk aan de slag, voor nu hou ik 't even op mijn ervaringen over dit fenomeen in de horeca branche.

Blijkbaar weet zo'n ondernemer iets bijzonders bij zijn gasten los te maken. De vent maakt de tent, zeggen ze wel eens en in het geval van 'het blinde paard' weegt de persoonlijke inbreng van de bewuste ondernemer erg zwaar. Je treft dan ook vaak een charismatische kastelein in zo'n gelegenheid waarvoor het niet nodig is z'n zaak met allerlei toeters en bellen op te tuigen. Zo kwam ik in het verleden graag bij een uitspanning in het Brabantse Zijtaart. Uitbater Ton de Rooij had geen decoraties en aankleding nodig om zijn zaakjes voor mekaar te hebben. Jong en oud kwamen van ver naar zijn Bresco Bar, met een blind paard kon je er niks kapot lopen, maar het was er altijd gezellig.

Maar wat nou precies het verschil maakt is eigenlijk niet goed in woorden te vatten. De opvolgers van de Rooij deden hun stinkende best, waren net als Ton aardig voor hun gasten, investeerden in een mooi nieuw interieur, tapten een prima biertje, maar de klanten bleven weg. Met het vertrek van Ton leek de ziel uit de Bresco Bar, pijnlijk, voor de nieuwe uitbaters, maar ook voor de vaste stamgasten die hun 'thuis' toch een beetje kwijt raakten. Die nieuwe uitbaters veranderden trouwens meteen na de overname de naam van het café wat niet echt een handige zet bleek.

De ziel, daar gaat het blijkbaar in eerste instantie om in de horeca. Toch durf ik te beweren dat het 'm in andere bedrijven niet in de uitbater zelf zit, maar in een combinatie van verschillende factoren. In deze bedrijven is er niet 1 bepaalde persoon het gezicht van het bedrijf maar zorgen verschillende zaken er samen voor dat gasten een fijn gevoel hebben. Voor nieuwe horeca concepten is het vaak een combinatie tussen het interieur, de inrichting, mooi afgestemde inventaris, het personeel, de locatie en de menukaart. Kortom als met deze ingrediënten de look & feel van zo'n horeca-concept klopt, lijkt de 'ziel' er plots ook te zijn.

Pas echt interessant wordt het als een uitspanning genoeg karakter heeft zonder zo'n geweldige look & feel, in dat geval is de kastelein de alles verbindende factor. Hier kent 1 man z'n pappenheimers, weet wanneer Jan toe is aan z'n laatste biertje en voelt precies wat er moet gebeuren om z'n zaakjes op rolletjes te laten lopen. Deze vent maakt z'n tent, hij heeft geen concept nodig, althans, hij is zich niet bewust van het feit dat hij zelf het concept belichaamd. Het lijkt een uitstervend ras, maar toch zijn er her en der nog steeds van deze echte uit het juiste hout gesneden 'horecaffers' te vinden.

Er zijn dus zogezegd twee wegen voor het 'blinde paard', ze zijn allebei succesvol maar slechts 1 ervan is vantevoren als concept te bedenken. Ben je ook toe aan een echte ziel in jouw zaak, neem dan vrijblijvend contact met me op om uit te zoeken waar die voor jou bedrijf te vinden is. Fijne avond.




Met
de
benen
buiten
menu