20141208-blog-horeca-inrichting-weggeven.jpg
Ik heb al een logo
- 16 november 2016 -
Als je zo af en toe (uiteraard liefst meer dan eens ;-) mijn blog leest, heb je waarschijnlijk al een poosje door dat mijn hart ligt bij het bedenken van leuke interieur-concepten. Het maakt voor mij dan ook werkelijk geen verschil of het om een horeca interieur, bijvoorbeeld van een restaurant gaat, of dat ik aan de bak moet om een vet kantoor interieur in te richten. Elke situatie, elke locatie, elke opdrachtgever is weer anders en daar ligt voor mij de uitdaging. We ontwerpen en maken bij Tribe inmiddels zo'n 25 jaar originele en duurzame interieurs met beleving en dat hopen we nog een hele tijd vol te houden. Maar goed, voor ik doorsla met mijn reclame-praatje schakel ik graag over naar het eigenlijk onderwerp van vandaag, het logo.

Zoals de bovenstaande titel doet vermoeden, komt het minimaal eens per jaar voor dat ik een opdracht krijg waarvoor het complete horeca of interieur-concept nog bedacht moet worden, behalve het logo. Het logo is al klaar, vaak bedacht door een creatieve neef, vriend van een vriend of bevriende kunstenaar. Ik heb zodoende in die 25 jaar heel wat logootjes voorbij zien komen. Stuk voor stuk goed bedoelde pogingen om de initiatiefnemers vooruit te helpen, maar ze slaan helaas vaak volledig de plank mis. Een logo, ik spreek overigens liever van identiteit is meer dan alleen een mooie vorm of lettertype. Het staat voor alles waarvoor je onderneming staat. Een goeie identiteit, een echt beeldmerk moet je passen als een goed zittende jas.

Zo ben ik vorige week, op verzoek van een goed bevriende restauranthouder, samen met mijn zoon Job, druk geweest om de identiteit van zijn restaurant opnieuw vorm te geven. Er was behoefte aan iets nieuws, en natuurlijk, dat kan. Om een lang verhaal kort te maken, hebben we na een 5-tal prima nieuwe ontwerpen ervoor gekozen om het huidige beeldmerk te handhaven. Het vertaald op een perfecte manier de look&feel van mijn vriend zijn restaurant. We vinden, als je iets veranderd moet dat ook zoden aan de dijk zetten, dat het genoeg impact moet hebben zodat erover gepraat wordt. Dat geldt dus ook voor een beeldmerk. Voortschrijdend inzicht kan er dus ook voor zorgen dat je tot de conclusie komt niks te wijzigen.

Een logo, een beeldmerk of identiteit hoeft niet met een interieur mee te veranderen. Als je besluit een ander behangetje of meubilair te nemen hoef je dus niet bang te zijn dat je huidige logo meteen niet meer bij je zaak past. Door juist vast te houden aan je beeldmerk maak je op zich al een statement. Natuurlijk moet een identiteit wel bij je onderneming passen, neem dan ook gerust vrijblijvend contact met me op als je jouw identiteit eens serieus tegen het licht wilt houden. Ons bedrijf is overigens zelf 1X geswitcht van beeldmerk, het originele logo van Tribe vonden we te figuratief en niet meer echt representatief voor waar we voor staan. Na 10 jaar namen we afscheid van ons 'zonnetje' en kozen voor ons huidige speelse typografische beeldmerk. Het staat voor originaliteit, oorspronkelijkheid en duurzaamheid. Dat alles in 5 letters? hoor ik je denken. Wij vinden van wel, maar het is dan ook ons eigen logo.

Ben je van plan om je eigen toko te starten, dan is er niks mis met een werk-logo, werk-titel of whatever je helpt om je zaken op de rit te krijgen. Is je concept helder, start dan pas met het vormgeven van je uiteindelijke identiteit, het zorgt ervoor dat je communicatie een stuk beter op gang komt.
Fijne avond




Een
goeie
vertaalslag
maken
menu