20140721-blog-horeca-interieur-beleving.jpg
Trendsetter zonder een hype te worden
- 01 december 2016 -
Als ondernemer wil je natuurlijk het liefst trendsetter zijn. Het namelijk is een veel grotere uitdaging om het initiatief te nemen in plaats van af te wachten wat de markt doet. Als anderen jouw voorbeeld volgen levert je dat bovendien een boel free publicity op. Werk je aan een mooi concept, zorg dan dat je alles goed doordacht hebt. De kwaliteit van je producten, de mensen waar je mee werkt, de presentatie, je interieur, je inrichting en marketing, alles moet kloppen. De z.g.n. look en feel van je bedrijf vormt vaak een belangrijk deel van je succes. Werk aan beleving! Gasten of klanten willen vandaag de dag meer dan ooit ondergedompeld worden in beleving. Zorg dat je genoeg te bieden hebt, anders bestellen ze wel online, wat je product ook is.

Ben je werkzaam in de horeca branche, dan is beleving alles. Met een mooi horeca concept of origineel interieur, kun je een echte trendsetter zijn. Bak jij als eerste je taarten zelf, is je koffie huis-gebrand of teel je jouw groeten allemaal zelf, dan zijn er altijd mensen die snel je voorbeeld volgen. Daar moet je je trouwens niet al te sappig over maken, gekopieerd worden heeft ook zijn leuke kanten en bovendien was jij de eerste en heb jij het origineel in handen. Nothing beats the original! Toch?

Trendsetter zijn is trouwens niet hetzelfde als een hype creƫren. Een hype veroorzaken is vet, maar wel tijdelijk. Het is een steeds terugkerend fenomeen, in een betrekkelijk korte tijd wil de meute precies hetzelfde. Wil je hier de kost mee verdienen, dan zul je bereid moeten zijn om de gok te wagen. Persoonlijk ben ik geen voorstander van hypes en modegrillen. Als je steeds blijft inhaken op de laatste trends wordt er geen fundament onder je onderneming gevormd en blijf je alle kanten op schieten.

Een goed fundament vormt, net zoals dat bij een gebouw het geval is, een solide basis voor een onderneming. Zo'n fundament hoeft dus niet altijd een fysiek bouwwerk te zijn, maar met bijvoorbeeld een helder omschreven mission statement staat je onderneming net zo stevig in de schoenen. Heb je een restaurant, dan zou je bijvoorbeeld voor 100% biologisch kunnen gaan. Zo'n besluit heeft natuurlijk een boel gevolgen voor je bedrijf. Je kunt er je hele bedrijf omheen bouwen en het duurzame aspect tot in de kleinste puntjes doorvoeren. Zo zijn er legio zaken te bedenken om trendsetter te worden met jouw zaak.

Wil je eens van gedachten wisselen over bovenstaande zaken, of gewoon gezellig eens kennismaken met ons team. Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak. Fijne avond.




Goed
voorbeeld
doet
volgen
menu