20160307-blog-horeca-interieur-inspiratie-injectie.jpg
Een sterretje meer of minder
- 12 december 2016 -
Vandaag maakte Michelin in haar befaamde rode boekje bekend welke horeca bedrijven voor 2017 een of meerdere sterren toebedeeld krijgen. 3 Restaurants in Amsterdam, 1 in den Bosch en 1 in Heerlen mogen zich gelukkig prijzen met een sterren status, zij krijgen 1 Michelin-ster. In Heeze wist nieuwkomer Tribeca het zelfs klaar te spelen om vanuit het niets 2 sterren te vergaren. Een knap staaltje creativiteit, doorzettingsvermogen en natuurlijk pure liefde voor het gastronomische vak. Keuzes maken die er toe doen, waar andere mensen zich mee weten te identificeren. Mooi, een avond in een sterrenrestaurant is dan ook een feest an zich.

Toch weet ik van ondernemers die geen sterrenstatus ambiƫren, of na een tijdje een ster gehad te hebben, terug te keren naar hun roots. Na een poosje vinden ze het hele Michelin concept te ver van hun bed. Zoiets kan ik me overigens best voorstellen want ja, met zo'n sterrenstatus komen ook verantwoordelijkheden. Avond aan avond op de toppen van je kunnen presteren met alle bijbehorende etiquette, zoiets moet je wel liggen.

Terug naar je roots, een sterretje meer of minder, als je doet wat je leuk vindt maakt de status die zo'n ster je oplevert eigenlijk niks meer uit. Ook al kies je ervoor om alleen de beste Belgische frieten te verkopen. Als jij dat leuk vindt moet je ervoor gaan. Daarin ligt overigens bij meest succesvolle horeca ondernemers meteen het geheim verscholen. Doen wat je leuk vindt! Jonny en Terese Boer van restaurant de Librije leggen hun hele ziel en zaligheid in hun bedrijf. De uitbaters van Restaurant Tribeca doen niet anders en als je naar de beweegredenen kijkt van de top tien uit Michelin gids, is het stuk voor stuk hetzelfde laken een pak.

Passie dus, daarin schuilt in de meeste gevallen het geheim van succes. Anders dan met geld of status kun je iets uit passie lekker lang uithouden. Overigens moet je jezelf en je bedrijf wel weten te verkopen. In de horeca heb je nou eenmaal gasten nodig. Zorg daarom dat je presentatie in orde is. Uiteraard heb je als restaurant een mooie menukaart nodig, met mooie eerlijke ingrediƫnten kun je nog steeds het verschil maken. Maar dat alleen is geen garantie voor succes.

Zorg dat je jouw gasten in de juiste sfeer onderdompelt. Beleving in je interieur is vandaag de dag belangrijker dan ooit. Zorg dat je investeert in een goed ontwerp voor je interieur. Het is leuk als de sfeer mooi aansluit bij hetgeen je verkoopt. Een bedrijf met een moderne kaart dient wat mij betreft een fris hip interieur te hebben en andersom. toch werkt juist het tegenovergestelde vaak als een tierelier, als contrast is het soms verrassend als je precies dat krijgt wat je niet verwacht.

Ben jij toe om eens echt verrast te worden? Neem dan vrijblijvend contact met me op.




keuzes
die
ertoe
doen
menu