20160121-blog-horeca-interieur-vernieuwen.jpg
Gewoon kan altijd nog
- 20 december 2016 -
Afgelopen weekend was ik met mijn oudste zoon in de stad om even gezellig samen een hapje te eten. Omdat hij in Amsterdam woont en wij in de gemeente 's-Hertogenbosch, is dit niet iets wat we wekelijks kunnen doen. Daarom stelden we onszelf serieus de vraag waar we voor deze gelegenheid naar toe zouden willen, en kwamen vrijwel direct tot een eenduidige beslissing. Geen gewoon restaurant. Want waarom zou je voor dertien in een dozijn kiezen als je ook de mogelijkheid hebt om er echt even uit te zijn. In dt laatste ligt naar mijn mening een heleboel kracht verscholen. Het geheim voor een blijvend goeie horeca onderneming zit 'm in de kracht van onderscheidend vermogen.

Gewoon is maar zo gewoontjes, en daar geef ik buiten de deur liever geen geld aan uit, zei mijn zoon Tim op de terugweg. Dat geldt overigens ook voor de meeste van mijn vrienden wist hij me vervolgens te verzekeren. Hij en zijn vrienden zijn allemaal zo rond de 21 jaar en horen tot de nieuwe generatie die het gewend zijn om een serieus bedrag van hun inkomen te besteden aan eten en drinken buiten de deur. Of het nu voor een ontbijt, lunch, diner of een snelle kop koffie is, deze generatie zoekt er dagelijks de horeca voor op.

De nieuwe generatie horeca bezoekers wil worden uitgedaagd, McDonalds en andere fastfoodketens is voor losers, zij willen kwaliteit en beleving. Het gaat er dus om dat je als horeca ondernemer precies de goeie ingrediƫnten weet te combineren. Ten eerste moet je vandaag de dag weten waar je producten vandaan komen, ze zijn bij voorkeur Biologisch of in elk geval herleidbaar naar de bron. Je menukaart moet overigens meer inhouden dan Carpaccio, Salade Nicoise, Mixed Grill en Dame Blanche. Ten tweede moet je presentatie in orde zijn. Er moet nagedacht zijn over je interieur en inrichting, voor de nieuwe generatie is het geen enkel probleem als daar tweedehands of gerecyclede interieur-elementen of meubels in verwerkt zijn, als er maar een goed idee en ontwerp aan ten grondslag ligt. Ten derde is gastvrijheid cruciaal, nu is dit niks nieuws, maar de nieuwe generatie heeft er minder moeite mee om bij de buren te shoppen, als je begrijpt wat ik bedoel.

Waarschijnlijk is alles wat ik hierboven schets een schot voor open doel, maar toch is het geen overbodige luxe om jezelf zo af en toe eens de vraag te stellen waarom je gasten specifiek voor jou zouden kiezen. Door dit met regelmaat te blijven doen hou je jezelf en de mensen die voor je werken scherp en dat is goed voor je business. Wij bij Tribe doen overigens niet anders, maar dit terzijde. Wil je er eens voor gaan zitten om minder 'gewoon' te worden. Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan maken we snel een afspraak. Ik zorg voor Bossche Bollen! Fijne avond.




Waarom
geld
laten
liggen
menu