20160213-blog-horeca-interieur-samenwerking.jpg
Ga voor de FeelGood factor! 10 Tips
- 9 maart 2017 -
Inmiddels al weer enkele maanden geleden werd mijn interesse gewekt door een bijzonder radio bericht; Feel-Good-Muziek! Nou ben ik van jongs af aan muziekliefhebber en hou ik me dagelijks bezig met FeelGood zaken, dus mijn interesse was meteen gewekt. Wat bleek, een paar knappe koppen hebben een ingewikkelde formule ontwikkeld waarmee je exact een Feel Good nummer kunt definiƫren. Na een heleboel gereken kwam het nummer Don't Stop Me Now van Queen als ultieme Feel Good plaat uit de bus.

Zoals gezegd heeft muziek altijd wel mijn aandacht, maar juist de genoemde Feel Good Factor zette me extra aan het denken. In onze interieurs proberen wij namelijk altijd zo'n Feel Good Factor te verwerken, zouden we daarvoor dan ook een formule kunnen ontwikkelen? Ik ging er meteen mee aan de slag en kwam al snel tot deze conclusie; Het maakt niet zoveel verschil in wat voor business je actief bent, zo'n formule geldt eigenlijk voor elke inrichting, dus voor zowel voor de horeca, winkel, als het interieur van een kantoor. Natuurlijk is het aan ieders interpretatie maar ik geloof zeker dat deze 10 tips je een eind op weg kunnen helpen;

1. Bepaal wat Het Verhaal achter jouw bedrijf is. Wat is jouw passie? wat zijn je drijfveren? Heb je niet zo 1-2-3 een antwoord op deze vragen, ga dan eens voor jezelf na waarom je er ooit aan begonnen bent en of je dit nog steeds zo voelt of beleefd. Als je starter bent heb deze zaken wellicht nog helder voor de geest, maar toch is het goed om jezelf de 'waarom' vraag te stellen en zo jouw verhaal duidelijk te krijgen. Is dit nog wat te vaag? Misschien helpt dit voorbeeld je verder; Onlangs bouwden we het interieur voor twee ondernemers die er al jaren van droomden een duurzaam restaurant te starten. Beide kwamen niet uit de horeca, hadden geen of nauwelijks ervaring in de horeca-branche en waren beslist geen chefkok. Toch was hun verhaal glashelder. Een volledig duurzaam restaurant openen, maar waar de nadruk vooral op lekker eten ligt. Inmiddels is het een goed lopend bedrijf wat als eerste Bossche restaurant het Green Key certificaat heeft ontvangen. Feel Good Verzekerd.

2. Vertel jouw verhaal door Beleving toe te passen. Iedereen heeft er de mond van vol, maar wat is het dan eigenlijk? Bij deze nogmaals de definitie-van-beleving; Door de aankleding van een ruimte, de manier waarop een gast hier door wordt aangesproken, wordt deze als het ware ondergedompeld in een bewust ontworpen sfeer. Als die sfeer helemaal klopt, dan zorgt dit voor een positieve ervaring, zo'n ruimte voelt gewoon heel prettig aan. Kies dus voor beleving en bepaal welke manier het best bij jouw bedrijf past. Verkoop je poffertjes dan zul je een andere sfeer willen dan wanneer je een visrestaurant hebt. onthoud, sfeer is beleving en met beleving vertel je jouw verhaal. Haal er gerust een specialist bij die je kan helpen om de juiste sfeer van jouw bedrijf neer te zetten. Een aangename sfeer zorgt voor een Feel-Good-Mood.

3. De Materialen die je in je interieur verwerkt zijn sfeerbepalend. In de meeste gevallen zijn natuurlijke materialen zoals hout en steen lekker laagdrempelig, maar ook dit hangt weer af van de gekozen look&feel en natuurlijk het soort bedrijf wat je hebt. De juiste materialen bij de juiste sfeer, da's soms nog een hele tour. Als je plannen hebt om je inrichting eens een leuke metamorfose te geven, begin dan met zoveel mogelijk plaatjes van sferen te verzamelen die jou aanspreken en waarvan jij vind dat ze in jouw bedrijf niet zouden misstaan. Op pienterst staan bijvoorbeeld duizenden verschillende interieur met allemaal zo hun eigen karakter. Selecteer, kopieer, knip en plak wat je leuk vind en maak een Moodboard waar jezelf of een goeie interieur architect mee aan de slag kan.

4. Iets wat je bij binnenkomst gelijk voelt en dus opvalt is het Klimaat van een ruimte. Zorg voor de juiste temperatuur en conditionering. Een goed systeem valt niet op, of juist wel, het is fluisterstil en kan snel reageren op veranderende bezoekersaantallen. Mijn beste ervaring is een combinatie van vloerverwarming en luchtbehandeling. De uitvoering van een klimaatbeheersingssysteem is een kwestie van smaak, het soort bedrijf wat je voert en niet te vergeten je budget.

5. Muziek, ook een kwestie van smaak zou je zeggen. Toch gaat het met muziek nogal eens fout. In veel restaurants is bijvoorbeeld de muziek iets wat er nou eenmaal bij hoort, maar echt aandacht wordt er niet aan geschonken. Toch is de juiste muziekkeuze super-belangrijk. Uiteraard is het Not Done als personeel hun eigen smaak over de geluidsinstallatie gaan draaien. Toch heb ik dit meer dan eens ervaren in verschillende horeca bedrijven en ben er om diezelfde reden ook snel weer vertrokken. Stel zelf een passend muziek format samen en maak goeie afspraken met je personeel. Ik heb eens een lunchroom ingericht waar we het idee hadden om heerlijk relaxte jazz te draaien, maar toen ik er een broodje wilde eten knalde de Holandse Hits uit de speakers. Oeps ;-) Maak naast het genre ook afspraken over het volume waarop je muziek draait, je gasten ervaren geluid vaak anders dan je personeel.

6. De Akoestiek is nauwelijks los te koppelen van het bovenstaande punt 5, een akoestisch 'dode' ruimte is aangenaam om in te verblijven en heeft dan ook sterk mijn voorkeur. Helaas lukt het niet altijd om de akoestiek optimaal te krijgen, toch zijn er foefjes die wel degelijk verschil maken. Het is een vrij complexe materie en als je er meer over wilt weten download dan hier mijn gratis e-book. Mijn advies is eveneens; gebruik je boerenverstand en als je er niet uitkomt benader dan een professional. De akoestiek van je zaak bepaald namelijk een groot gedeelte van het comfort van jou en je gasten. Google gerust op Paul Jansen raadgevend bureau uit den Bosch, dan heb je een echte specialist te pakken.

7. Enorm sfeerbepalend, maar vaak een sluitpost; Verlichting. Je hebt je vast wel eens afgevraagd waarom je tijdens je vakantie geen acht sloeg op de tl-balken aan het plafond, terwijl je er hier in Nederland niet aan moet denken. Zoiets heeft werkelijk alles met beleving en omgeving te maken. In het wispelturige Nederlandse klimaat zullen we namelijk alles uit de kast moeten halen om tot een optimale beleving van je interieur te komen. In 95% van de gevallen speelt het uitgaansleven zich namelijk binnenshuis af, terwijl je tijdens je vakantie 95% buiten bent, lekker in het zonnetje. En dan zie je een tl balkje meer of minder al gauw door de vingers. Sfeer maken, of liever gezegd, sfeer benadrukken doe je dan ook met een goed verlichtingsplan. Ook hierover vind je meer handige tips in mijn e-book.

8. Met de keuze van meubels bepaal je jouw stijl, maar met diezelfde keuze ook het zitcomfort van je gasten. Elke zaak vraagt zo om z'n specifieke meubilering. Niet iedereen zit trouwens lekker op dezelfde stoel, daarom vind ik het leuk om ook hierin te variƫren. Denk aan een combinatie van hoog en laag zitten, of biedt je gasten de keuze om op een gestoffeerde of harde stoel plaats te nemen. Het is zelfs zo dat niet iedereen graag een armleuning wil, dat geldt ook voor op een bank zitten. Varieer en combineer, het maakt je zaak een stuk leuker.

9. Je Mensen zorgen in hoge mate voor de Feel-Good-Factor. Train daarom je personeel op klant-vriendelijkheid en gastvrijheid. Zorg dat ze het verhaal van jouw bedrijf echt kennen en dat ze zich eraan committeren en het ook nog eens op een leuke manier kunnen voor het voetlicht kunnen brengen. Horeca is een echt vak en niet zomaar iets wat je er wel even bij doet. Goed personeel is oprecht aardig, ze maken contact met gasten, hebben empathisch vermogen en stellen de gasten centraal. Daarom moet het horeca-vak eigenlijk in iemands bloed zitten, het is een way-of-life. Neem dan ook niet zomaar de eerste de beste in dienst om jouw restaurant te runnen. Het is je visitekaartje, wees zuinig op goeie mensen.

10. Verbinding; Zorg voor verbinding door je gasten te betrekken bij jouw zaak, maak ze belangrijk door een persoonlijk praatje aan tafel. Geef je personeel het gevoel het dat jullie het echt samen moeten doen. Iedereen is even belangrijk, van Chef tot afwashulp en andersom. Alles staat in contact met elkaar en als je daarin de juiste balans weet te vinden krijg je die Feel Good Factor.

Check! Hiermee bedoel ik de combinatie tussen alle 10 hierboven genoemde punten. Voor een echte Feel Good Factor kun je ze niet los van elkaar zien. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, het klinkt misschien ingewikkeld, maar als je er even wat langer over nadenkt is het logisch.

fijne avond.




More
than
a
Feeling
menu