20160520-blog-horeca-interieur-food.jpg
Jouw verhaal telt
- 13 maart 2017 -
Dit weekend had ik een leuk gesprek met mijn oudste zoon over de reis die hij afgelopen week maakte naar Australië. We spraken o.a. over het beeldmateriaal wat hij tijdens een tussenstop had geschoten op de vismarkt in Abu Dabi. Een en al beleving daar, vertelde hij me, echt vet! Wel jammer dat we niet konden douchen voordat we opnieuw het vliegtuig ingingen ;-) Door zijn werk als regisseur en cameraman van o.a. Food video's en kookprogramma's komt hij veel in contact met plaatselijke vissers, vishandelaren, horeca ondernemers, z.g.n. foodies en praat hij met chefs over de hele wereld. Door zijn avonturen is er altijd genoeg gesprekstof en als je zoon ergens gepassioneerd over is, dan is een vader natuurlijk een en al oor. Maar vandaag in het bijzonder, want zo zei hij; Hé Pap, weet je wat Jamie Oliver trouwens vorige week nog zei; 'Only a few authentic ones are here to stay', ofwel 'Alleen de meest authentieke blijven over'. Ik schreef al eerder een blog over de kracht van authenticiteit, maar toen ik de naam van Jamie hoorde vallen die hetzelfde beweerde, spitste ik toch even mijn oren.

Bewijs geleverd! Want als Jamie Oliver, een autoriteit op het gebied van eten en beleving in de horeca, met restaurants over de hele wereld zoiets durft te beweren, kun je dat gerust serieus nemen. Authentiek zijn werkt dus, punt! Echt zijn, eerlijke passie voor hetgeen je doet, hoe je denkt en omgaat met mensen. Als je dat voor het voetlicht weet te brengen hou je het gegarandeerd langer vol, bovendien zijn mensen gevoelig voor passie. Neem daarom je gasten, maar ook personeel mee in het verhaal waar je in geloofd, jouw verhaal.

Daarom is de reden waaróm je iets doet zo belangrijk. Als een concept alleen op een reclamebureau bedacht is zul je een verdraaid goeie toneelspeler moeten worden en wordt het lastig om je verhaal vol te houden. Ik zou je dan ook willen adviseren om niks te faken en zo dicht mogelijk bij jezelf te blijven. Ben je nog nooit in Spanje geweest en heb je nooit echte originele tapa's gegeten, ga dan niet met de mode mee door het op je kaart zetten omdat je vermoed dat het kassa is. Die eurootjes zijn de verkeerde reden en dat gaat al snel tegen je werken.

Ben je daarentegen een gepassioneerde visliefhebber zoals bijvoorbeeld Fishtales's, Bart Van Olphen, ga er dan voor en wordt zoals Bart de allerbeste op jouw gebied. Google Bart maar eens en laat je meenemen door zijn visverhalen, verhalen over duurzame vis, fantastisch! De 'God of the Rod', een door Jamie Oliver persoonlijk gekozen geuzenaam, heeft inmiddels ruim 75.000 volgers op Instagram, en zo'n 45.000 op youtube en nog steeds komen daar wekelijks o'n 500 nieuwe believers bij. Bart is super authentiek, zijn gepassioneerde manier van presenteren werkt aanstekelijk en dat betaald zich langzaam maar zeker uit.

Daarom is het logisch dat ook je inrichting authentiek is, je interieur moet bij jou maar vooral ook bij je bedrijfsvoering passen. Misschien een beetje een kip-ei verhaal maar vergeet even de stijl, de smaak en de materialen. Alles draait in eerste instantie om het feit dat het interieur van je onderneming je moet passen als een goedzittende jas. Verkoop je snacks omdat het jouw passie is om de allerbeste frietjes te bakken, dan hoort je interieur daar een afspiegeling van te zijn. Wees dan niet te pretentieus en kies gewoon voor een echte vette snack-beleving ;-)

Droom je erover eens flink uit te pakken met je interieur, of wil je gewoon eens weten wat jou nou echt motiveert om 's-morgens je bed uit te komen. mail me dan gerust voor een vrijblijvend gesprek.
fijne avond.




de
kracht
van
echt
menu