20160406-blog-horeca-interieur-gekozen.jpg
Smaakversterkers
- 16 maart 2017 -
Volgens sommige management-goeroes moet je focussen tot je een ons weegt, want dan verschijnt er ook voor jou en je onderneming, licht aan het eind van de tunnel... Duhh, denk ik dan, volgens mij is het juist heel goed mogelijk om met uitgebalanceerde nevenactiviteiten of producten de focus op je business te versterken. Neem bijvoorbeeld een broodjeszaak, ik kan me prima voorstellen dat je core business zich richt op de verkoop van broodjes, die je gasten in jouw zaak, gezellig aan een tafeltje opeten. Lekker bakkie koffie of jus d'orange erbij…STOP! Koffie en jus, dat zijn toch geen broodjes? Nee, inderdaad, maar ze vormen wel een essentieel onderdeel voor de verkoop van jouw broodjes. Een doodgewone bakker, die van oudsher alleen brood voor thuis bakt, kan met een beetje horeca beleving zomaar het verschil maken.

Dit is natuurlijk een voor de hand liggend, misschien zelfs wel een beetje een zoutloos voorbeeld, maar als je het over focus en specialisatie hebt, dan moet je voor het gemak ook even zwart/wit willen kijken. Zo zou bijvoorbeeld een lunchroom ook losse ingrediënten van de gerechten op de menukaart kunnen verkopen, met daarbij uiteraard het door de kok persoonlijk handgeschreven recept. Het kunnen natuurlijk ook verse, door jou persoonlijk bereide kant en klaar maaltijden zijn, die het je gasten voor thuis gemakkelijk maken. Handige zaken voor in de keuken, een houten snijplank met het logo van je winkeltje, serviesgoed, bestek, handige keukenhulpjes of hippe theedoeken. Het kan allemaal, is helemaal van deze tijd en het werkt, zolang je de focus op je core business houdt, beslist omzet-verhogend.

Kruisbestuiving is overigens steeds meer in de retail te zien. Inmiddels zijn de ondernemers in deze branche ervan doordrongen dat ze pas echt onderscheidend vermogen krijgen door het toepassen van beleving. Geloof me, dit is de enige manier om als fysieke winkel de concurrentie van de webshop het hoofd te bieden. Thuis klikken en betalen is toch net even wat anders dan jezelf even onderdompelen in een geweldige sfeer van een prachtig modehuis. Maar dan moet die sfeer wel uniek en onderscheidend zijn. De slimste ondernemers hebben daarom flink geïnvesteerd in hun interieur, daar herken je het eerste de beleving in. Daarnaast hebben deze ondernemers geleerd dat ze meer moeten bieden dan alleen rekken vol met kleding. Je ziet dan ook steeds meer modezaken met een echte bar waar klanten even een gezellige kop koffie of zelfs een lekker wijntje kunnen drinken. Klanten worden dan opeens gasten, en dat voelt voor de meeste mensen toch net even anders en bevorderd bewezen de aankoop tot een product. Wat dat product dan ook mogen zijn, geloof me, het werkt!

Vandaag was ik bijvoorbeeld in Eindhoven bij een leverancier van decoratieve plaatmaterialen. Waar er bij andere firma's vooral wordt gefocust op verkoop, draait bij Baars en Bloemhoff alles om kruisbestuiving. Het broeinest-concept, zoals ze het concept hebben gedoopt, is een verzamelplaats geworden van architecten, ontwerpers, leveranciers en verschillende fabrikanten. De verkoop van producten gaat beter dan ooit, maar op een heel andere manier. Vandaag was ik in Eindhoven voor een goed gesprek en een prima bakkie koffie. Volgende week zit ik er opnieuw met relaties van Tribe. Kruisbestuiving in optima forma.

Probeer daarom te bedenken wat voor jouw bedrijf een welkome aanvulling zou kunnen zijn. Ga niet als een Winkel Van Sinkel allerlei prullaria verkopen, of je moet natuurlijk zo'n 'winkeltje' hebben, dan is het zelfs hartstikke leuk. Kookboeken doen het goed in de horeca, de horeca doet het goed in de retail, een pilsje doet wonderen bij de kapper. Dus voor jou is er vast iets te bedenken wat de smaak doet versterken. Heb je geen idee waar te beginnen, neem dan vrijblijven contact met me op, dan maken we een afspraak. Fijne avond.




een
snufje
peper
misschien?
menu