20160422-blog-horeca-interieur-kwaliteit.jpg
Wat nou duurzaam inrichten!
- 29 Maart 2017 -
Zo'n 25 jaar geleden trok ik de stoute schoenen aantrok en schreef ik mezelf als Tribe in bij de kamer van koophandel. Destijds had ik een vaste job als ontwerper en decorateur voor hoofdzakelijk horeca bedrijven en zag het wel zitten om mijn eigen onderneming te beginnen. Ik merkte dat er behoefte was aan nieuwe ideeën en ik ging enthousiast aan de slag. Een interieur, zeker in de horeca, had vroeger, gek genoeg, een houdbaarheid van maximaal 5 jaar. Daarmee bedoel ik, dat de meeste interieurs, al waren ze zo goed als nieuw, na 5 jaar klakkeloos werden vervangen. Zo'n inrichting had volgens de uitbater en het publiek z'n beste tijd gehad en dus ging de sloophamer erin. Als startende ondernemer moest ik echt op de centjes letten, dus bedacht ik me als snel wat voor moois we zouden kunnen maken van al die beste spullen die in de container belandden. Mijn vader had me tenslotte met de paplepel ingegeven dat weggooien zonde was.

Ik vertelde een bevriende horeca ondernemer over mijn plannen om zijn interieurs niet weg te gooien maar te gaan hergebruiken. En ja, ook al heb je een succesvol uitgaanscentrum, je kunt je geld maar 1 keer uitgeven. De centjes kwamen weliswaar met bakken binnen, maar ging het er, naar eigen zeggen, net zo snel, met kruiwagens weer uit. Mijn idee om een groot gedeelte van zijn bestaande inrichting te hergebruiken sprak hem dus bijzonder aan en ik kreeg dezelfde dag nog de opdracht om mijn plannen verder uit te werken. Dat idee werd binnen een week een echte opdracht en zonder dat we het zelf wisten bouwden we ons eerste volledig duurzame interieur. Het zou later ons handelsmerk worden.

Inmiddels is duurzaam inrichten niet meer weg te denken binnen onze Tribe. Gelukkig zijn steeds meer ondernemingen zich bewust van de impact, die deze manier van denken en doen, heeft. Persoonlijk vind ik het een uitdaging om duurzaam te bouwen, zonder het er dik bovenop te leggen. Een interieur wat gemaakt is van gebruikte materialen kan er namelijk net zo nieuw en fris uitzien, als iets wat splinternieuw is. Het gaat erom dat je weet wat je wilt uitstralen en wat voor een verhaal je wilt vertellen. Vervolgens ga je aan de slag.

Dat laatste, dat verhaal, is namelijk erg belangrijk, je interieur en je inrichting moet een afspiegeling zijn van datgene waar jij en jouw onderneming voor staan. Zo hebben we enkele weken geleden nog een belangrijke pitch gewonnen met een prachtig duurzaam verhaal. De komende maanden verreist er een fantastisch, volledig duurzaam strandpaviljoen op de punt van Vlieland. De droom van de ondernemers is een tastbaar verhaal geworden, het sprak de commissie zo aan dat we de opdracht gegund kregen. Met duurzaamheid als uitgangspunt en de juiste Look-en-Feel creëerden we een originele benadering die een echte strandtent in onze ogen vandaag de dag hoort te hebben.

Beleving heet dat, het zit in het gebouw, de inrichting, de producten op de menukaart en vooral in de mensen erachter. Zoek daarom uit wat jouw verhaal is, we helpen je graag om de vertaalslag te maken. Stuur gerust een mailtje, dan make we snel een afspraak. Fijne avond.




het
verhaal
van
afval
menu