20140903-blog-horeca-interieur-authentiek.jpg
Duurzaam, ja hoor...
- 12 April 2017 -
Inmiddels al weer ruim een half jaar geleden pitchte ik ons bedrijf bij een wat ongebruikelijke client. Op het hoofdkantoor van de stadsreiniging van de Gemeente Almere schetste ons bedrijf en waar we met Tribe, als duurzame onderneming voor staan. Wat blijkt, de gemeente Almere gaat, op initiatief van de afdeling stadsreiniging, als eerste in Nederland een zgn. up-cycle centrum bouwen en dat is, al zeg ik het zelf, ons team op het lijf geschreven. We zien in dit ambitieuze project van de afdeling stadsreiniging, een enorme uitdaging, dus grepen de uitnodiging om wat meer over onze organisatie en de manier waarop we te werk gaan te vertellen, met beide handen aan.

Waarom? Als je inmiddels zo'n 25 jaar probeert de zaken consequent anders en duurzaam aan te pakken, leer je om jezelf met regelmaat de 'waarom-vraag' te stellen. Het houdt je bedrijf en de mensen die er werken scherp. Bovendien voorkom je dat dingen vanzelfsprekend worden. We doen het zo, omdat we dat hier altijd zo doen, is voor een creatieve onderneming als de onze uit den boze. De Waarom vraag dus. Denk bijvoorbeeld aan; Waarom maken we iets van nieuw materiaal? Waarom zouden we dit weggooien? of waarom kiezen we voor duurzaam?

Op deze laatste waarom vraag heeft de gemeente Almere al lang een prima antwoord, maar toch krijg ik nog van veel mensen met regelmaat de vraag voorgeschoteld, waarom je ├╝berhaupt duurzaam zou bouwen of inrichten? Waarom? Als je dagelijks met duurzaamheid bezig bent kun je er jezelf misschien niks bij voorstellen, maar toch. Het kost me gelukkig weinig overredingskracht, om in zo'n geval mijn gesprekspartner, van de noodzaak en de voordelen die duurzaam inrichten met zich meebrengt, te overtuigen. Het is vaak meer onwetendheid en de macht der gewoonte, dan onwil van zo iemand. Trouwens eenmaal om, dan gaat zo'n ondernemer er vaak voor 100% voor.

Zo komen er steeds meer ambassadeurs, en al is nog wel een weg te gaan, langzaam maar zeker gaan we met z'n allen de duurzame kant op. Vaker zijn het de gewone consumenten die alle verhalen over duurzaamheid, niet al te veel lijkt te deren. Vorige week nog stond ik in de supermarkt naast een dame die beweerde dat het echt flauwekul was om biologisch vlees te kopen, waarom zou je? Jan met de pet zal het blijkbaar letterlijk worst zijn. Maar goed, als je ergens gepassioneerd van overtuigd bent, dan wil je dat graag overbrengen, maar deze dame was niet vermurwen. Ik zal me daar dubbel zoveel betalen was haar voornaamste argument en daarmee had ze me te pakken. Zij had liever veel voor weinig en ook al zie ik het net even wat anders, ook dit is ieders goed recht.

Blijkbaar staat voor veel consumenten, duurzaam dus te vaak voor duur. En ja, het Biologische vlees, de vis en groenten zijn nog steeds aan de prijzige kant. En heb je een smalle beurs, dan is de keuze snel gemaakt. Toch verwacht ik dat daar redelijk snel verandering in zal komen. Grote ondernemingen als Albert Heijn, Aldi, maar ook Ikea en H&M gaan gestaag voor duurzaam en zo wordt het vanzelf mainstream.

Ook voor wat kleinere ondernemers biedt duurzaamheid volop kansen, daar liggen de uitdagingen voor de toekomst. Sterker nog, als je op de oude manier verder gaat kom je straks gegarandeerd als tweede. In wat voor branche je ook actief bent, pak je zaken slim duurzaam aan. In de horeca betekend dit Biologische organische producten, ambachtelijke processen en een presentatie die daarop is afgestemd. Je interieur mag best dmv hergebruik of van FSK keur materialen gemaakt zijn. Wat belangrijk is dat het je een goed gevoel geeft. En een duurzaam staat daarvoor, daarvan krijg je een goed gevoel.

Ben je wel toe aan een lekker gevoel, al is het maar om alvast in een zomerse stemming te komen ;-) Neem dan vrijblijvend contact met me op voor een afspraak.




mis
de
boot
niet
menu