20140813-blog-horeca-interieur-contrast.jpg
Van Prik naar Champagne
- 31 oktober 2019 door John -
Het pad van mooi naar geweldig of zoals de titel van deze blog; Van Prik Naar Champagne, is vaak lastig te definiëren maar wel een must om het verschil te maken, zo blijkt vaak. Het is de kunst om met subtiele details een Wauw-Effect te veroorzaken. Van mooi naar geweldig is dan wel nauwelijks te omschrijven, maar des te beter te voelen.

Een voorbeeld; Iedereen kan vandaag de dag op een simpele manier leuke kiekjes maken met zijn smartphone, maar dat maakt ons met z'n allen nog geen fotografen. Het verschil tussen mooi en geweldig laat zich in die zin al prima zien als je bijvoorbeeld op Instagram een paar professionele fotografen volgt. Beter nog; Koop een paar vette fotoboeken Taschen en je bent verkocht. De beelden druipen als het ware van het papier, door compositie, kleur, scherpte diepte en wat er al meer voor nodig is om van Prik champagne te maken!

Hetzelfde zou wat mij betreft moeten gelden voor alles wat er zich op het gebied van gastvrijheid in de horeca-branche afspeelt. Persoonlijk betaal ik liever wat meer voor een geweldig diner dan een zogenaamd prikkie voor een prakkie. Tussen lekker en heerlijk gegeten zit in die zin een enorm verschil.Je kunt je centjes maar 1 keer uitgeven en persoonlijk ga ik dan toch echt voor een geweldige avond. Nu zijn er in de horeca steeds minder hobbykoks te vinden, maar middelmatigheid kom ik jammer genoeg nog te net vaak tegen. Daarom geloof ik dat het cruciaal is om als ondernemer scherp te blijven, want met een topproduct maak je zeker op de lange termijn daadwerkelijk het verschil.

Het doet er dan niet zoveel toe op welke frequentie je opereert. Een topproduct in de horeca kan ook de allerbeste friet of Dönner zijn die er in de regio verkrijgbaar is. Een goed product hoeft dus niet altijd te betekenen dat je alleen het hogere marktsegment bediend. Mensen eten nou eenmaal liever echt lekkere frieten of een authentieke shoarma, dan slappe hap, toch?
zelfs in een op het oog verzadigde markt brengt kwaliteit je onderscheidend vermogen,

Als je er eens goed over nadenkt dan kun je de bovenstaande gedachte op legio aspecten in iedere branche toepassen. Zo zie je bijvoorbeeld meteen of er door een professional, kwaliteit en aandacht in het interieur is gestoken, of dat er zomaar iets door schoonpapa in elkaar is geknutseld. Een interieur doordrenkt met beleving is net zo cruciaal voor een succesvolle onderneming als het werk van de chef in de keuken.

Je presentatie is dat wie je bent, het complete plaatje je visitekaartje. Neem dan ook, net zoals in de keuken, een echte professional in de arm, als je aan een nieuw interieur of make-over toe bent.

Van prik naar champagne, het is de reden dat ondernemers als Jamie Oliver, Richard Branson, Ricardo Semler, Steve Jobs en Elon Musk zoveel succes weten te oogsten. Ze gaan stuk voor stuk voor het allerbeste wat er hun sector te krijgen is. Geen middelmatigheid, geen concessies, maar top.
Ga er gewoon voor! Begin het komende weekend eens uitbundig te vieren en duik er vervolgens aanstaande maandag bovenop, wedden dat je opnieuw geïnspireerd wordt.

Fijne avond nog, en als je eens wilt brainstormen over deze blog, dan weet je me hier te vinden. Fijne avond




een
wauw
effect
veroorzaken
menu