20141129-blog-horeca-interieur-inrichten.jpg
onderbewust (on)tevreden
- 5 november 2019 door John -
Met beleving maak je het verschil en scoor je gegarandeerd beter, punt! Als je met jouw interieur je gasten een positief gevoel kunt geven, dan heeft dit echt een enorme meerwaarde voor je bedrijfsvoering. Ik durf dan ook gerust te stellen dat een prettige omgeving, direct of indirect, maar altijd winst oplevert. Het is de kunst om een plek te creëren die het onderbewustzijn van je klanten of gasten tevreden stelt. Een plaats met zo'n positieve vibe is misschien voor een leek lastig te definiëren, maar als interieur-ontwerper weet ik dat er genoeg manieren zijn waarop je die positieve invloed kunt uitoefenen.

Als ik in de loop der jaren 1 ding geleerd heb, is het wel dat het niks uit maakt in wat voor business je actief bent, beleving kun je overal toepassen. Heb je een kantoor vol met mensen die je het graag naar de zin wilt maken, pas dan beleving toe. Probeer out-of-the-box te denken. Vraag jezelf af of je in jouw kantoorpand je verjaardag zou vieren! Snap je waar ik naar toe wil? Goed. Misschien heb je een horecabedrijf en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging, dan adviseer ik je om meer beleving in je zaak te verwerken. Niet wegduiken achter gesloten keukendeuren maar beleven. Het is voelen, ruiken, proeven, een feest voor de zintuigen. Maar goed ieder z'n vak natuurlijk. Neem daarom gerust een specialist in de arm die je helpt om uit te zoeken waar voor jouw bedrijf de kansen liggen.

Met beleving zorg je ervoor dat mensen zich prettig voelen, omdat ze zich identificeren met de omgeving die jij te bieden hebt. Zoals gezegd kun je met de juiste beleving iemands onderbewustzijn compleet tevredenstellen en dat voelt heel erg lekker aan.
Om deze reden vinden de meeste mensen het bijvoorbeeld fijn om, heel simpel, in een interieur of omgeving met veel levende planten te vertoeven, gewoon omdat het een goed gevoel geeft. Ook is het gewoon prettig om naar te kijken, puur omdat het leeft.

Maar fok man, wat is beleving nou werkelijk?
Deze vraag wordt me vaak gesteld, daarom geef ik je hieronder nogmaals mijn definitie;

Door de aankleding van een ruimte, de manier waarop een gast, consument of werknemer er door wordt aangesproken, wordt deze als het ware ondergedompeld in een, al dan niet bewust ontworpen, sfeer. Dit is beleving.
Beleving en sfeer zit in combinaties van kleur, verlichting, muziek, geur en materiaalgebruik. Je zou kunnen stellen dat als de zintuigen, het gevoel, optimaal worden geprikkeld, je een positieve beleving krijgt.
En dat wil je als ondernemer graag bereiken, toch?

Zo smaken gerechten beter als ze op een prachtig bord worden geserveerd. Proef je letterlijk de beleving als ze in de juiste omgeving worden gepresenteerd. Exact dezelfde wijn, smaakt uit een fraai glas wezenlijk anders dan uit een plastic beker. Een mooi bijpassend bierglas, of in het zicht geplaatste koperen biertanks in het interieur, dragen allemaal bij tot de smaakbeleving van je gasten bij het drinken van hun biertje. Mensen voelen zich prettig in een omgeving waaraan de nodige aandacht is besteedt en die matched met het beeld wat een product oproept. Als ondernemer zou je gek zijn om deze kansen te laten liggen.

Nog een simpel voorbeeld; De producten van Bart's Fishtales verkopen en smaken zelfs beter omdat Bart je laat zien waar zijn producten werkelijk vandaan komen. Daarom neemt Bart je over de hele wereld mee op reis om je deelgenoot te maken van duurzame visserij, zoals die in Barts beleving hoort te zijn. Het levert niet alleen erg mooie plaatjes op, maar is tevens het bewijs dat zijn verhalen en het verhaal achter zijn onderneming, écht hout snijden.

Terug naar jou en je onderneming. Als je met beleving aan de slag wilt, zoek dan eerst de juiste mengverhouding van de ingrediënten die nodig zijn om jouw gasten die optimale beleving mee te geven. Zoals gezegd is het belangrijk om helder te hebben wat je wilt uitstralen. Je hebt niks aan een bierige beleving als je voornamelijk koffie verkoopt. Denk daarom goed na wat je wilt uitstralen, wat echt bij je bedrijf en producten past en bouw daar stapje voor stapje zorgvuldig je imago omheen.

Tja, ik besef me terdege dat dit best nog een hele klus is.
Ik help je er dan ook graag mee.
Neem vrijblijvend contact met me voor een afspraak, dit is mijn rechtstreekse mailadres.




wat
is
beleving
werkelijk
menu