2018-goaltjesdief-Wessel.jpg
De Feel Good Factor
- 17 november 2019 door John -
Alleen lekker is niet goed genoeg! Als je als ondernemer in de horeca echt het verschil wilt maken zul je je gasten een verhaal moeten voorschotelen. Combineer het beste van je kaart met beleving en ze zijn als was in je handen. Ga er eens rustig voor zitten, als je er even logisch over kunt denken, dan valt alles op z'n plek. Want waarom smaakt bijvoorbeeld hetzelfde biertje op de ene plek totaal anders dan op de andere? Simpel, de omgeving, het weer, het interieur, de bediening, het gezelschap waarin je verkeerd, zelfs het glas of flesje waaruit je drinkt, het zijn allemaal elementen die van invloed zijn op de beleving van de gast. Ergens ontstaat er voor iemand een perfecte combinatie van al deze genoemde elementen, en zo ontvouwd zich de ultieme feel good factor.

Om je gasten die beleving steeds weer opnieuw te laten ervaren is er dus werk aan de winkel. Groot voordeel is dat het superleuk is om zo'n setting te bedenken en te creëren. Sterker nog, als je de drive en passie kunt vinden om je gasten echt in de watten te leggen krijg je zoveel positieve feedback dat het helemaal niet voelt als werk.

Probeer dus uit te vinden waar jouw gasten behoefte aan hebben. Stel jezelf daarom de vraag waarom je gasten uitgerekend naar jouw zaak toe komen. Kun je daarop niet zo 1-2-3 een antwoord bedenken, dan is het misschien tijd om het ander aan te gaan pakken. Heb je bijvoorbeeld een bedrijf aan het water, grote kans dat je gasten juist daarvoor jouw uitspanning aandoen. Is er daarvan in je interieur, je kaart, je beleving niks terug te vinden dan heb je zomaar een verdraaid leuke kapstok om ermee aan de slag te gaan.

Zo is er voor elke setting wel iets unieks te bedenken, iets wat speciaal maakt. Nu kan ik me levendig voorstellen dat je er zelf een beetje (bedrijfs)blind voor bent geworden. Daarom zou ik je dan ook willen adviseren om er eens een professional naar te laten kijken. Het is sowieso goed om regelmatig wat afstand te nemen en iemand met andere ogen naar je onderneming te laten kijken, het werkt echt verfrissend.

Heb je niet het budget, of vind je het eng om deze stap te nemen? Zoek het dan wat dichter bij huis en vraag je personeel eens om met ideeën te komen. Neem ze eens een avondje mee op stap en probeer ze uit de tent te lokken door ze even uit hun confortzone te halen. Run je bijvoorbeeld een restaurant met een redelijk klassieke keuken, organiseer dan eens een buitenkooksesie op het strand om maar eens iets te noemen. Zulke dingen leveren vaak verrassende resultaten op.

Belangrijk is het om verder te durven kijken. Hoog op smaak is prima, maar zonder verhaal of beleving blijft er bij je gasten te weinig beklijven en juist dat laatste is dat wat je wil. Alleen lekker eten is niet genoeg! Dat geldt overigens ook voor je interieur, waarbij alleen een mooi interieur niet genoeg is.
Daarover meer in een volgende blog.

Krijg je door het lezen van deze blog zin om ook een smakelijk verhaal te serveren. Neem dan gerust vrijblijvend contact met me op, dan maken we een afspraak om samen jouw verhaal te schrijven.
Fijne zondag




een
verdraaid
leuke
kapstok
menu