20140728-blog-horeca-interieur-proefvijver.jpg
Waar voor je geld
- 20 november 2019 door John -
Een poos geleden ging ik met mijn oudste zoon een avondje op stap in Amsterdam. Hij woonde op dat moment in onze hoofdstad en daarom leek het ons leuk om er eens met z'n tweetjes op uit te trekken. Keuze zat in Mokum, maar waar ga je voor zo'n gelegenheid naar toe? We waren het er in elk geval snel over eens dat het niet zomaar een 'gewoon restaurant' zou worden.

Gewoon is maar zo gewoontjes, en daar geef ik buiten de deur liever geen geld aan uit, zei mijn zoon Tim toen we eenmaal een veelbelovend adres hadden geselecteerd. Dat geldt overigens ook voor de meeste van mijn vrienden wist hij me vervolgens te verzekeren. Hij en zijn vrienden zijn allemaal twintigers en horen tot de nieuwe generatie Z, die gewend zijn om een serieus bedrag van hun inkomen te besteden aan eten en drinken buiten de deur. Of het nu voor een ontbijt, lunch, diner of een echt goeie kop koffie is, generatie Z zoekt er dagelijks de horeca voor op.

De nieuwe generatie horeca bezoekers willen waar voor hun centjes, ze willen worden uitgedaagd. McDonalds en andere fastfoodketens is voor losers, zij willen kwaliteit en beleving. Het gaat er dus om dat je als horeca ondernemer precies de goeie ingrediƫnten weet te combineren.

Ten eerste moet je vandaag de dag weten waar je producten vandaan komen, ze zijn bij voorkeur Biologisch of in elk geval herleidbaar naar de bron. Je menukaart moet spannend zijn, regelmatig vernieuwen en verder gaan dan Carpaccio en Salade Nicoise. Ten tweede moet je presentatie in orde zijn. Er moet nagedacht zijn over de foodstyling en je interieur en inrichting zijn, hoe vervelend het ook klinkt, instagrammable. Voor generatie Z is het geen enkel probleem als daar tweedehands of gerecyclede interieur-elementen of meubels in verwerkt zijn, als er aan dat plaatje een goed verhaal ten grondslag ligt, is het top. Ten derde is gastvrijheid cruciaal, nu is dit niks nieuws, maar deze generatie wisselt net zo snel van restaurant als van telefoonprovider.

Waarschijnlijk is alles wat ik hierboven schets een schot voor open doel. Toch is het geen overbodige luxe om jezelf zo af en toe eens de waarom vraag te stellen. Waarom kiezen gasten specifiek voor jouw onderneming? Zou je zelf ook die keuze maken als je in hun schoenen stond? Door dit met regelmaat te doen blijf je scherp. Wij bij Tribe doen overigens niet anders, maar dit terzijde.

Zou je het leuk vinden om er eens samen voor te gaan zitten om ook minder 'gewoon' te worden. Neem dan vrijblijvend contact met me op, dan maken we snel een afspraak. Ik zorg voor Bossche Bollen! Fijne dag.




een
dagelijks
horeca
bezoek
menu