20140927-blog-horeca-inrichting-voor-bier-drinkers.jpg
Gezond sceptisch
- 23 november 2019 door Edwin -
Als mij iets gratis wordt aangeboden, reageer ik sceptisch. Misschien een onhebbelijkheid, maar mijn geloof dat alleen de zon haar werk voor niks doet, maakt me wantrouwig voor andere aanbiedingen voor nop. Maakt dit wantrouwen mijn sceptische inborst gezond of ongezond?

Een journalist wilde een gesprek organiseren tussen een spirituele coach en een 'gezond sceptische' persoon. "Gezond?" vroeg ik me af. "Bestaan er dan ook ongezond sceptische lieden?" Ik denk dat de journalist zocht naar iemand met een wetenschappelijke houding. Ze zocht iemand die vragen kan en durft te stellen.

Is het u opgevallen dat televisie- en radioreclames van banken (en verzekeringsmaatschappijen) van toon zijn veranderd sinds de bankencrisis in 2008? In alle rust proberen warme mannenstemmen u tot beleggen of een veel te dure hypotheek te verleiden. Ik vertrouw het niet. Terecht, denk ik.

In de marketing draait het tegenwoordig om het verhaal. Als je zegt een goed product te verkopen, dan moet je dat kunnen aantonen met een sluitend verhaal. Mijn sceptische inborst roert zich bij elk verhaal: eerst zien, dan geloven. Een gezonde houding, al zeg ik het zelf, want een ‘verhaal’ is zo uit de duim gezogen. De pindakaasreclame waarin een jongetje na het eten van karrevrachten pindakaas uiteindelijk de Elfstedentocht wint, is je reinste kolder, maar wel een goed verhaal.

Toch zijn er verhalen die mijn scepticisme dreigen te verpulveren. Een jaar geleden bezocht ik de Gulpener bierbrouwerij. Het verhaal van deze relatief kleine brouwer greep me bij mijn kladden. Alles klopte, tenminste, zo ervoer ik het. Het bedrijf gaf antwoorden voordat ik de vragen kon stellen. Ze zwaaien niet met de duurzaamheidsvlag uit hipheidsoverwegingen. Hun begrip van duurzaamheid rijmt met de oorspronkelijke veelomvattende definitie van Brundtland. Mijn verzet was gebroken, ik voelde me gezond sceptisch.




vragen
durven
stellen
menu