20141215-blog-horeca-interieur-entree.jpg
Telefoon terreur
- 25 november 2019 door John -
Je hebt ze vast al eens gespot, ik persoonlijk dit weekend nog. Van die stelletjes die 'gezellig samen uit eten' zijn en vervolgens de hele avond met hun telefoon zitten te kloten. Het zou me natuurlijk worst moeten wezen, deze mensen zijn er tenslotte niet op mijn uitnodiging, maar op de een of andere manier stoor ik me er toch aan. Als medebezoeker krijg ik stiekem elke keer de neiging om net even iets te hard 'gezellig hè!' te roepen.

Run je een horeca bedrijf en heb je flink geïnvesteerd in een leuk interieur en een knappe inrichting, dan lijken dit soort gasten zich er niet om te bekommeren en dat doet toch een beetje zeer. Je personeel staat zich de hele avond flink in het zweet te werken, je keukenbrigade levert het ene na het andere huzarenstukje af en die gasten lijken zich alleen maar druk te maken om hun laatste post op Instagram. Tja, daar zou je als horeca ondernemer zelf van gaan koken. Maar wat doe je eraan?

Toch geloof ik dat er best manieren zijn om een positief signaal af te geven wat duidelijk is, maar waarmee je toch ook dit soort gasten niet wegjaagt. Hoe dan? Met humor! Een verbod op het gebruik van een telefoons in je zaak gaat echt niet werken, maar met een goeie grap zou je wel eens net het verschil kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan een vette poster van Banksy op het toilet of gewoon als decoratie in je zaak. Deze wereldberoemde graffiti-kunstenaar neemt graag de Smartphone generatie op de korrel en doet dat op een subtiele humoristische wijze. Op deze manier een beetje bewustzijn creëren kan absoluut geen kwaad. Misschien ben jezelf creatief genoeg om een leuke pakkende humoristische tekst te bedenken die je op je menukaart laat drukken. Subtiele signalen zetten mensen vaak onderbewust toch aan het denken.

Het zou ook best kunnen zijn dat je er jezelf niks van aantrekt. Da's lekker gemakkelijk, maar geen oplossing. Er zijn namelijk altijd andere gasten die wel gestoord worden van en door dit soort gasten. Meer dan eens heb ik meegemaakt dat gasten in een bomvol restaurant filmpjes bekijken zonder dat de volumeknop ook maar 1 moment zachter ging. Dit soort gedrag hoef je als horeca uitbater natuurlijk niet te tolereren, daar mag je best even iets van zeggen, bijvoorbeeld in het kader van de privacy van je andere gasten. Een hard volume zorgt er namelijk voor dat deze geluiden doordringen in iemand zijn persoonlijke space. Op zo'n moment heb je als uitbater een punt.

Overigens zijn het niet alleen de gasten in de horeca die het niet zo nauw zien met hun mobieltje. Een poos terug was ik voor een afspraak bij een horeca bedrijf in Kaatsheuvel, waar de uitbater in kwestie tijdens onze afspraak minimaal 15 telefoontjes kreeg en om die reden steeds wegliep. Na een half uur hield ik 't zelf voor gezien en heb ik mijn afspraak vriendelijk toegezwaaid toen ik de deur uit liep. Dat project zou voor ons beiden niet hebben gewerkt.

Tijdens vergaderingen is het vandaag de dag blijkbaar ook gewoonte om te surfen, chatten, mailen en appen. Maar zeg je daarmee niet dat alles belangrijker is dan de meeting waar je aanwezig bent. Blijf weg of excuseer je als er echt iets is wat niet even een half uur kan wachten. Ik las deze tip trouwens op de blog van Richard Branson, niet echt de allerminste en zelf een verfend smartphone gebruiker. Een kwestie van fatsoen, zo noemde hij het, bij Virgin heerst er dan ook een soort van Smartphone etiquette, misschien iets om te introduceren.
Fijne avond.




een
soort
smartphone
etiquette
menu