Appeltje Eitje

- 15 August 2018 door Edwin Timmers -

Stel, je bent net een restaurant bedrijf begonnen en je hebt je zaakjes mooi voor elkaar. Je hebt maanden zitten broeden op een unieke aan identiteit, wat je hebt bedacht past je als een Italiaans maatpak. Je interieur is precies datgeen je wilt uitstralen. De mensen die je hebt geselecteerd weten wat hun te doen staat, het zijn professionals die gastvrijheid in hun bloed hebben. De ingrediënten van je gerechten zijn biologisch en je hebt met lokale leveranciers mooie afspraken kunnen maken. Nou dan is het appeltje eitje, om maar eens in de food sector te blijven. Of toch?
Natuurlijk is het erg belangrijk om alle hierboven genoemde zaken op orde te hebben, zo-niet het allerbelangrijkste. Maar vergeet vooral niet te zorgen dat je over de tong gaat. Je kunt natuurlijk gewoon open gaan en dan afwachten en hopen dat gasten je weten te vinden. Maar wat gaan ze vervolgens over je zaak vertellen? Hoe kijken jouw gasten naar je kindje? En zijn ze bereid om je, na een gezellig avondje, een toffe referentie te bezorgen? Kortom, vanaf scratch is het communiceren geblazen. Zorg dat erover je gepraat wordt! Maar hoe doe je dat.

In mijn eerdere blogs kun je allerhande tips lezen over hoe je jezelf in de picture kunt spelen. Een succesvol horeca bedrijf kan zoals gezegd niet zonder een fantastisch interieur, een toffe inrichting, goed personeel, fijne gerechten en ga zo maar door, maar vergeet al dat moois te communiceren en je gaat op je snufferd. Als je net een fikse investering hebt gedaan is dat natuurlijk het laatste waar je op zit te wachten en dus kun je absoluut geen zaken aan het toeval overlaten. Daarom adviseer ik je dan ook om, net zoals voor je interieur en/of inrichting, budget vrij te maken voor communicatie.

Een goed communicatieplan is namelijk super-belangrijk! Toch ontmoet ik nog steeds genoeg ondernemers die vinden dat ze 'dat zelf wel kunnen'. Of communicatie opeens geen echt vak is? Tja, helaas heb ik in het verleden meer dan eens lege zalen gezien bij de z.g.n. Grand Opening.
Communicatie is dus wel degelijk een vak, onderschat zeker het belang ervan niet. Om deze reden werken wij bij Tribe, net zoals je dat mag verwachten waar het een decorateur, meubelmaker of elektronicus betreft, ook met professionals in communicatie samen.

Horeca communicatie is overigens weer een bijzonder specialisme binnen die communicatie branche. Natuurlijk zijn er 1 op 1 zaken over te nemen, maar als het om het communiceren met gasten in de horeca draait, moet je vaak net even wat andere middelen inzetten dan wanneer je bijvoorbeeld boxershorts aan de man probeert te brengen. Hiervoor heb je mensen nodig die weten wat er leeft in de horeca branche. Running Fish is bijvoorbeeld zo'n gespecialiseerd horeca communicatie bureau waar onze Tribe prima bij aansluit. Annet brengt dan ook regelmatig haar tijd door in onze studio zodat er vaak sprake is van kruisbestuiving. Door deze manier van samenwerken weet onze Tribe een echt totaalpakket voor ondernemers in de horeca te bieden en zorgen wij op onze beurt weer dat er over ons gepraat wordt.

Heb je na het lezen van deze blog zin in een uurtje sparren. Stuur dan een berichtje voor een vrijblijvende afspraak.
terug

over

de

tong

gaan