Beleving boven verhaal

- 25 September 2018 door Edwin Timmers -

John wees me van de week op het Food Inspiration Magazine, een digitaal vakblad voor de foodserviceprofessional. Ik wist niet van het bestaan ervan. O schande! Maar ach, aan de andere kant geldt ook: beter laat dan nooit. Met interesse las ik editie 147 waarin chefkok en horeca-ondernemer Peter Lute de hoofdrol heeft. Hij vertelt onder andere over botanische gastronomie, een beweging die kruiden en specerijen centraal stelt.
De auteur van het artikel stelt dat kruiden en specerijen niet meer zijn dan een middel voor persoonlijke expressie: “Als chef gaat het om jouw verhaal, om wat jij wil vertellen met jouw gerechten. Hoe je dat doet is uiteindelijk helemaal niet belangrijk.”

“Als het niet in je zit, moet je het zeker niet gaan forceren,” vindt Peter Lute. “Want dat merken je gasten. Die kunnen zien, en proeven, dat jouw verhaal niet echt is.”

Persoonlijke expressie, dicht bij jezelf blijven en zeker niet forceren: dit zijn zaken die bij het kunstenaarschap horen. De focus op het verhaal lijkt me vooral iets voor de kunstenaar zelf. Het verhaal moet kloppen, afgezien van wat een ‘verhaal’ nu precies inhoudt. Als de kunstenaar vindt dat het klopt, dat het af is, dan is het verhaal in orde. De mensen die het ‘kunstwerk’ (dit kan een gerecht zijn, maar evengoed is het een boek of een schilderij) consumeren, interpreteren het verhaal van de kunstenaar op hun eigen manier.

Het artikel sluit af met een aantal tips voor botanische gastronomie. “Laat de gerechten spreken,” zegt de voorlaatste tip. “De gasten moeten door wat ze proeven zelf nieuwsgierig worden en vragen gaan stellen. Hoe mooi en interessant het verhaal ook is, uiteindelijk draait het om de smaken.”

Een opmerkelijke laatste zin. Uiteindelijk draait het dus om de smaken. De beleving van de klant staat dus voorop. Chefkok, horecabaas, interieurontwerper, kortom, iedereen die met het oog op gastvrijheid iets moois maakt, zoekt via zijn verhaal aansluiting bij zijn ideale klant. “Als ik mijn eigen klant was, hoe moet mijn gerecht dan smaken, en hoe moet mijn zaak er uitzien, wil ik me er prettig voelen?” Het antwoord op deze vraag is sleutel tot een duurzame relatie tussen gast en gastvrouw of gastheer.
terug

ga

zeker

niet

forceren