Beleving en daarmee basta!

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Want beleving werkt. En dat geldt zowat voor elke sector, maar het meeste effect heeft het toepassen van beleving natuurlijk daar, waar je te maken hebt met klanten of gasten. De retail en de horeca profiteren het meeste van de positieve impact die beleving heeft. Ben je een regelmatige lezer van mijn blog dan weet je vast wat er met beleving bedoeld wordt. Lees je voor het eerst mee, dan zal ik voor het gemak nog even de definitie van beleving geven. Overigens van harte welkom, ik hoop dat ik je kan inspireren.
Door de aankleding van een ruimte, de manier waarop een gast, consument of werknemer er door wordt aangesproken, wordt deze als het ware ondergedompeld in een bewust ontworpen sfeer. Dit is beleving. Die sfeer? Dat kan van alles zijn; trendy en hip, maar ook vintage of klassiek. Stoer of industrieel, een interieur met beleving verteld een verhaal. Misschien over hoe het in een ver verleden eens was op die specifieke plek, het kan ook zijn dat een ondernemer je door middel van beleving bewust wil maken van het nut van duurzaam gevangen vis of andere producten die hij op zijn menukaart voert.

Klantenbinding is overigens een stuk gemakkelijker als je beleving verkoopt, klanten of gasten kunnen zich identificeren met het bedrijf en voelen zich er thuis. Afgelopen zaterdag was ik nog even bij Kings Barbers in den Bosch. Meteen als je binnenkomt voel je al dat dit geen gewone kapperszaak is, nee hier is sprake van een echte Barbier. Knippen & Scheren zijn weliswaar hoofdzaak, maar bij Kings Barbers heerst een gastvrijheid waar menig horeca bedrijf 'U' tegen kan zeggen. Terwijl er gewacht wordt op hun knip- of scheerbeurt, drinken de klanten gezellig een kop koffie, een pilsje of zelfs een borrel. Niemand heeft haast en bij Kings wordt er nog gezellig gebuurt. Een verademing en een beleving. Ben je aan een knip of scheerbeurt toe, dan kan ik je Kings echt aanbevelen.

Uitbater en ondernemer Pascal van Lith geeft aan hier nog tot zijn pensioen door te kunnen, tussen de hippe dameskapstertjes in zijn andere bedrijf wordt dat op een goed moment toch echt Not Done. Een echte klassieke Barbier in het centrum van den Bosch is dan ook niet alleen voor de klanten een verademing, als ondernemer vaar je zelf ook wel bij beleving. Bekijk hiernaast het filmpje van Kings. Fijne avond.

Video reportage: Tim van Niftrik, Tja Media
terug

Klantenbinding