Bliksem ondergraaft marketingtheorie

- 13 September 2018 door Edwin Timmers -

De echte wereld is een gekke plek. Ze houdt zich niet aan de meeste marketingtheorieen. Deze woorden rolden onlangs uit de mond van de Australische marketinghoogleraar Byron Sharp. Ik heb geen verstand van marketing, maar onderschrijf wel graag dat de wereld een gekke plek is. Alleen wie de wereld op die manier benadert, kan verrast worden.
Marketingtheorieën werken in een markt waarin deze theorieën werken. Tja, nogal wiedes, zult u denken. Helaas bestaat zo’n markt niet. Zou er een markt bestaan waarin die theorieën altijd werken, dan zou er in die markt nooit iets nieuws gebeuren als gevolg van een initiatief dat buiten die markt ligt. Ik licht dit zo verder toe. Eerst wil ik iets verrassends over bliksem vertellen.

Warme lucht stijgt op en koelt hoger in de atmosfeer af. Gasvorming water wordt daar vloeibaar of vast in de vorm van ijskristallen. Deze vloeibare en vaste deeltjes nemen wij waar als wolk. Door temperatuurverschillen binnen de wolk botsen die deeltjes op elkaar en ontstaan er ladingsverschillen. Onderin raakt de wolk negatief geladen, bovenin positief. Voorheen was dit voldoende om de bliksem te verklaren. Als het verschil tussen positief en negatief maar groot genoeg is, zou er een vonk, oftewel bliksem ontstaan. Welnu, dit laatste is dus niet zo, hoewel lange tijd werd gedacht dat het wel zo was.

Het ladingsverschil kan zonder invloed van buitenaf namelijk nooit groot genoeg zijn voor het ontstaan van bliksem. Recent is ontdekt dat daarvoor kosmische straling nodig is. Kosmische straling komt van buiten, uit de ruimte, en is de aansteker van de vonk. Ik kan niet goed uitleggen waarom deze ontdekking mij zo fascineert. Ik smul ervan.

Zonder invloed van buitenaardse straling dus geen bliksem. Schijnbaar doodgewone verschijnselen zoals bliksem treden pas op door zaken die van buiten de wereld komen. En hier is een link te leggen met marketingtheorieën.

Economen bedachten de theorieën op basis van een perfect functionerende en keurig afgebakende, toen nog in hoofzaak Westerse, markt. Invloeden van buiten die markt werden weggewuifd als niet belangrijk. Fout dus. De markt is totaal veranderd in de geglobaliseerde wereld. Bovendien hebben er in het globaliseringsproces ingrijpende machtsverschuivingen plaatsgevonden – denk daarbij aan China. De echte wereld is een gekke plek. Marketingtheorieën moeten in de revisie.
terug

buiten

de

wereld