De juiste redenen

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Tijdens de meivakantie vind ik het lekker om de boel de boel te laten en in mijn geval betekend dat naast vuurtje stoken op het strand ook films kijken. Het liefst films die ergens over gaan, waarover is nagedacht, en waarvan het plot niet zo doorzichtig is dat je binnen een kwartier het einde al kunt zien aankomen. Maar goed, voor films hoef je tegenwoordig niet naar de Videotheek, online is er vanalles te koop en te huur. Via iTunes huur je voor een paar euri een leuke film in een prima kwaliteit en je hoeft er de deur niet voor uit.
Toch liet ik me dit weekend nog even verleiden om een film op een commerciële zender te willen bekijken. Met veel bombarie wordt de meimaand als ultieme filmmaand aangekondigd maar wat een drama. Elke 10 minuten een commercial blok, de filmmaand mag wat mij betreft dan ook gerust money-maand genoemd worden. Want in plaats van de kijkers een leuke avond te willen bezorgen, is geld binnenharken blijkbaar de enige reden, om de eens zo populaire mei-maand film-maand te organiseren. En dit bracht me (he he) bij het onderwerp van vandaag.

Wil je echt onderscheidend zijn, ga dan voor de maximale klantbeleving. En doe daar geen concessies aan. Op deze manier komt je verdien-model vanzelf. van een geweldig menu dusdanig uitmelken, totdat uiteindelijk alle smaak eruit verdwijnt wordt niemand blij. Natuurlijk is het op de korte termijn interessant om veel van hetzelfde te verkopen, maar juist van de langere termijn moet je het als ondernemer hebben.

Een interieur bijvoorbeeld kun je prima volstouwen met goedkope meubels, er is vast ergens een prijsvechter te vinden die je een prima aanbieding doet. Maar vraag jezelf eens serieus af of dit de manier is waarop jezelf je avondje uit zou willen beleven. Persoonlijk geef ik liever 1X wat meer geld uit voor een bijzondere ervaring, dan 3X een beetje voor een avond waarvan ik achteraf spijt krijg. Een fikse kater krijg je immers van de meest goedkope wijnen.

Is jouw doel in eerste instantie om je gasten een leuke avond te bezorgen, dan hebben je gasten én jij zelf een fijne tijd. Natuurlijk moet de schoorsteen blijven roken, exclusiviteit zit 'm dan ook lang niet altijd in de prijs. Vrijdagavond nog werden we samen met vrienden aangenaam verrast door een prima eet-ervaring. Het etablissement waar we onverwacht neerstreken had geen problemen met onze voor Nederlandse begrippen ietwat late aankomst (21.00 uur) Hopla, het eerste punt al binnen. Fantastische amuse van het huis. 2e punt, gemeend aardige bediening, 3e punt, goede huiswijnen, 4e punt en een verrukkelijke maaltijd, 5 punten.

Met gemak kwam ik vervolgens aan de volle 10 punten, de wc's waren namelijk brandschoon, een mooi verzorgt interieur, leuk terras met comfortabele stoelen, Biologische en bovendien vegetarische gerechten op de kaart en als klap op de vuurpijl een rekening nog onder de 100 euro. Deze horeca ondernemer runt met passie zijn bedrijf. Mocht je in de buurt zijn dan kan ik de Herberg van Zoelen in Zoelen (Gld) dan ook van harte aanbevelen.
Fijne avond.
terug

Films