Digitaal is niet gezellig 2.0

- 22 July 2020 door John van Niftrik -

Gezelligheid kun je namelijk niet downloaden. Het klinkt misschien logisch, maar heb je er als horeca-ondernemer wel eens bij stilgestaan dat je hierin een werkelijk unieke positie bekleed. Terwijl retail-ondernemers alles uit de kast moeten halen om hun klanten naar de fysieke winkels te trekken, kijkt de horeca met een schuin oog hoe het wellicht digitaler kan. Maar waarom? Zorg dat je zaak online te vinden is, maar investeer vooral in de fysieke gastvrijheid van je bedrijf.

November vorig jaar schreef ik deze blog en nu ik 'm terug lees, ik sta er nog steeds achter.
Gelukkig is inmiddels de horeca weer open en lijkt de branche zich voorzichtig te herstellen.
De lockdown heeft weliswaar de zaken flink op scherp gezet, het heeft ervoor gezorgd dat bezorgen via online bestellingen big business werd, maar gezelligheid op bestelling hoort daar niet bij.

In de kroeg gezellig samen met vrienden een biertje drinken, kun je inderdaad nou eenmaal niet downloaden. Ondertussen is het goed om als horeca-ondernemer naar de toekomst te kijken en juist nu te investeren in elementen waar het in de horeca echt om draait. Sfeer en beleving, een tof interieur, kortom gezelligheid.
Dat kan ook met inachtneming van het 'nieuwe niormaal'. Iemand die op zoek is naar contact met echte mensen moet de deur uit en zal al snel de sfeer in de horeca opzoeken. En dan zou het toch mooi zijn als dat bij jou is, toch?

Zorg dan ook dat al die digitale shit niet kan tippen aan een avondje uit bij jouw bedrijf. In jouw restaurant, je bistro, of in jouw lunchroom proef je de echte sfeer. Als je binnenkomt geniet je van een sfeervol interieur en knappe inrichting, ruikt het lekker en de gastheer of gastvrouw zijn gemeend vriendelijk en bovendien van vlees en bloed. Een biertje met vrienden, een kopje thee met vriendinnen, een heerlijke Bossche Bol of een lekker glas prosecco kun je gewoonweg niet downloaden. Je zou ze wel online kunnen bestellen misschien, maar voor de unieke gastvrije sfeer die de horeca te bieden heeft is meer nodig dan 4G, 5G of een wifi aansluiting.

Beleving, de zogenaamde zinnenprikkelende zaken zijn tot op de dag van vandaag exclusief offline verkrijgbaar. En ik ga er zogezegd gemakshalve vanuit dat dit nog een hele poos zo blijft. Als horeca ondernemer heb je om die reden dus echt een streepje voor op alle andere bedrijven die hun klanten massaal naar het internet hebben zien verhuizen. Het betekend overigens niet dat je jouw online verhaal kunt vergeten. Zorg er juist voor dat je op internet goed zichtbaar bent en dat je gasten online een voorproefje krijgen van hetgeen ze offline kunnen verwachten en maak het meer dan waar als ze eenmaal binnen zijn.

Wil je ook eens graag brainstormen over al die offline mogelijkheden die de horeca te bieden heeft. Neem dan vrijblijvend contact met me op.
Fijne dag.

terug

een

biertje

met

vrienden