Doe jij ook aan kerst MIS?

- 19 May 2016 door Edwin Timmers -

MIS = Maak Iets Simpel! Het is mijn eigen Nederlandse versie van het Keep It Simple Stupid, het Less Is More, of Kill Your Darlings principe. MIS brengt een gelijksoortige boodschap en helpt je eraan te herinneren om dingen zo eenvoudig mogelijk te houden. Daarmee maak je het niet alleen jezelf gemakkelijk maar je boodschap komt ook nog eens veel duidelijker over. MIS kun je toepassen op je marketing verhaal, een korte eenvoudige boodschap is veel beter dan een lang en ingewikkeld verhaal. Er is ook niks mis met je interieur als je volgens dit principe te werk gaat. MIS werkt in de horeca, je zou het als leidraad voor je keuken en je menukaart kunnen gebruiken, maar ook in de retail of als je werkzaam bent op kantoor hou je het overzichtelijk met MIS.
Een interieur wordt in de loop der tijd vaak een bonte verzameling van allerlei elementen, en in sommige gevallen kun je er een echt interessant verhaal van maken. Maar meestal wordt zo'n interieur er niet fraaier op. Het MIS principe zorgt voor duidelijke lijnen en bewuste keuzes voor vormen en materialen. Pas je dit principe toe dan hoeft dit overigens niet te betekenen dat je opeens naar een hypermodern interieur of inrichting moet switchen. In een klassieke inrichting of zelfs in een kitsch interieur zit een duidelijke lijn. Chaos leidt tot verwarring en stress en dat wil je niet.

Eigenlijk kun je het MIS principe toepassen op je hele horeca of winkel concept. Duidelijke en simpele keuzes zijn voor je gasten of klanten beter te begrijpen en gemakkelijk te overzien, dat geldt ook voor jezelf. Het zorgt ervoor dat je inkoop helder en overzichtelijk is. Je bespaard jezelf niet alleen een boel stress maar ook keiharde Euro's. Een Pannenkoeken restaurant waar je bijvoorbeeld ook frietjes, frikadellen en broodjes kroket kunt kopen is bewezen minder succesvol dan de restaurants van de Pannekoekenbakker. Daar koop je alleen pannenkoeken, maar je hebt dan wel keuze uit meer dan 250 verschillende soorten.

Zo'n specialistische aanpak werkt, gasten weten waar ze aan toe zijn en het biedt je de mogelijkheid om duidelijk te communiceren. Als je jouw bedrijf in 2 zinnen kunt samenvatten heb je een duidelijke boodschap en visie. Moet je erover nadenken en als antwoord geven dat je eigenlijk 'vanalles' doet en verkoopt dan zou ik tijdens de kerstvakantie eens in het MIS principe duiken. Voor meer inspiratie, download hier mijn gratis e-book.

fijne avond.
terug

specialistische aanpak