Hoe duurzaam run jij jouw toko?

- 17 May 2016 door Edwin Timmers -

Als vaste radio 2 luisteraar word je deze week zo'n beetje elk uur om de oren geslagen met allerlei duurzame tips. Deze week is radio 2 namelijk het groene station. Mooi initiatief met allerlei aardige gestes. Ik hoop dat er wat van blijft hangen, want waarom zou je maar een week lang duurzaam doen als je met een beetje meer moeite gewoon je hele levensstijl kunt aanpakken. Het is niet alleen goed voor het milieu, je leeft gezonder, bent meer bewust van de keuzes die je maakt en bovendien geeft het je een goed gevoel. In welke business je ook actief bent, in de horeca, retail of ben je net zoals ik dagelijks met interieur bezig, de kansen liggen voor het oprapen.
Sterker nog, als je nu niet mee doet mis je straks echt de boot. Ik probeer steevast ook het duurzame aspect aan te snijden als ik horeca ondernemers adviseer over hun inrichting. Volgens mij zit 'm de kneep in de manier van benaderen. Als je ermee aan de slag gaat, doe dit dan vooral niet op een belerende of zeurende manier. Duurzaam is leuk, je krijgt er een goed gevoel van. Als we onze kinderen niet willen opzadelen met onze shit zullen we er met z'n allen voor moeten gaan.

Diezelfde kinderen weten straks niet beter dan de duurzame manier, want waarom zou je producten, kopen, of eten, die slecht voor je zijn? Duurzaamheid is vaak niet meer dan gewoon een stukje bewustwording en een bepaalde mindset. Er is verder niks ingewikkelds aan, en degene die beweren dat duurzaam niet te betalen is komen straks van een koude kermis thuis, zij missen echt de boot.

Als je bijvoorbeeld kijkt wat er in de horeca gebeurd wordt ik daar echt blij van. Heel veel bedrijven willen alleen nog verantwoorde producten verkopen en komen daar terecht rond voor uit. Sterker nog, je kunt deze manier van duurzaam zaken doen nog steeds prima in je marketing verhaal verwerken. Als je dat idee ook meeneemt in je interieur of presentatie is de cirkel volledig rond en durf ik te beweren dat je goede zaken kunt doen.

Enkele weken geleden leverden wij bijvoorbeeld een splinternieuw restaurant concept op in den Bosch. Wij zorgden voor een duurzaam maar wel vet interieur, de horeca ondernemers gaan voor een volledig duurzame bedrijfsvoering. Te beginnen met bijvoorbeeld het Green Key keurmerk, het internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt.
Bedrijven met een Green Key keurmerk doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. Zij gaan daarbij een stap verder dan de normale wet- en regelgeving vereist.

Kijk eens waar een mega bedrijf als Albert Heijn mee bezig is, steeds meer duurzame producten en de Allerhande van deze maand staat boordevol met duurzame thema's als FeelGoodFood, SeizoensKoken, HetNieuweEten en 28DagenGoedVoorJe. Fantastisch toch, want een organisatie met de omvang van Albert Heijn kan echt het verschil maken.

Ben je toch van plan om dit najaar weer eens een frisse start te maken, ga dan voor duurzame ingrediënten. Niet alleen in je gerechten maar ook voor je interieur en je hele manier van de zaken aanpakken. Heb je zoiets van, 'nou dat is niet aan mij besteed.' Wake Up! We zijn de geitenwollen sokkentijd inmiddels ver voorbij, duurzaam ondernemen is helemaal van deze tijd. Ik help je graag met tips & trics. bel me gerust voor een vrijblijvende afspraak.

fijne avond.
terug

kinderen