I'm sexy and I know it

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Een gekke hit van het muziekduo LMFAO uit 2011, inmiddels zo'n 350 miljoen keer bekeken op Youtube, niet schlecht! Maar hoe sexy je zelf ook bent, een sexy bedrijf runnen is van een heel andere orde. Toch is het Richard Branson gelukt om van zijn Virgin imperium de meest sexy ondernemingen ter wereld te maken. En we weten allemaal dat 'm dit geen windeieren heeft gelegd. Hoe mooi zou het dus zijn om van je bedrijf iets heel sexy's te maken zodat mensen het leuk vinden om ermee geassocieerd te worden.
Als eerste zal het verschil maken in wat voor bedrijfstak je actief bent, in de horeca heeft een bedrijf sneller een sexy imago dan wanneer je wasmachines verkoopt. Toch is het niet alleen het product wat allesbepalend is, zo wist Apple van een voorheen suffe computer een sexy gadget te maken. Wie had ooit gedacht dat mensen bereid waren om nachtenlang op de stoep te bivakkeren om voor veel geld de nieuwste Macbook te mogen kopen. Het product zelf zegt dus niet alles, het is wat je ermee doet, en belangrijker nog, het verhaal erachter.

'People don't buy What you do, they buy Why you do it', deze uitspraak van Simon Sinek, gebaserd op zijn Golden Circle theorie is allesomvattend. Bekijk zijn video hiernaast en laat je inspireren.
Maar even terug naar de ham vraag, hoe krijg ik het voor elkaar om een sexy imago te krijgen?

Heb je een restaurant of een andere horeca gelegenheid dan zul je van de gebaande paden af moeten. Je zult jezelf moeten onderscheiden door de zaken net even anders aan te pakken dan je collega's dat doen. Om dezelfde reden is Apple sexy en Dell niet, terwijl het allebei technisch prima producten zijn. Het verschil zit 'm in vormgeving en gebruiksvriendelijkheid, in de reden waarom Steve Jobs computers ging bouwen. Hoe je de zaken anders aanpakt is vaak een kwestie van creativiteit, een strandtent beginnen in Utrecht en daar binnen het jaar de HotSpot mee zijn, bewijst dat het echt kan als je niet bang bent uitgevallen en bereid bent om van de gebaande paden af te gaan!

Sexy zijn heeft overigens in mijn ogen niks met de grootte van je onderneming te maken. Jaren geleden was ik eens op Tenerife bij een piepklein restaurantje La Cappanina di Carlo. Er stonden slechts 4 tafeltjes, maar de man maakte echt het verschil door heel eigenwijs geen toeristische shit te verkopen, maar echt goed eten. Hij was daarmee het meest sexy horeca bedrijf van Los Cristianos. Je had geluk als je een plaatsje kon bemachtigen bij Carlo. Mooi. Toen ik jaren later terug kwam herkende Carlo me direct, zijn restaurant was overigens flink gegroeid van 4 naar 40 tafels, maar het eten was nog steeds top en Carlo nog steeds even eigenwijs.

Als je het anders aanpakt dan ben je vaak een trendsetter, je moet dan ook niet gefrustreerd raken over het kopieergedrag van je collega's en concurrenten. Als je gasten bij jou the real thing kopen ben jij het origineel, bovendien waaien mensen die alles en iedereen willen kopiëren met alle winden mee en iets waait dan ook zomaar weer over. Gewoon lekker eigenwijs zijn. 'Want da's ook wijs', zou mijn moeder gezegd hebben ;-) Eigenwijs je eigen koers volgen en doen wat je hart je ingeeft. Bel me gerust voor een goed gesprek, ik zorg voor Bossche Bollen. 073-5325216
terug

Gewoon lekker eigenwijs