Klein maar fijn

- 27 May 2016 door Edwin Timmers -

Als je me vraagt wat de trend is voor 2016 zou ik je, heel eerlijk niet direct een antwoord kunnen geven. Indirect zou ik dan weer best durven stellen dat de we samen op de ingeslagen wegen blijven. Voor de horeca betekend dit meer authenticiteit, nog persoonlijker en intensere verhalen en uiteraard veel beleving. Niet groot, maar klein is de nieuwe maat. Dit geldt overigens niet alleen voor degenen die op de horeca markt actief zijn. Als je zaken doet, in wat voor sector dan ook, zul je flexibel moeten zijn, snel inspelen op de veranderende wensen van gasten en klanten. En flexibel kun je zijn als je het klein houdt, ben je een log groot bedrijf of organisatie zoals bijvoorbeeld V&D of DA, dan heb je vandaag de dag helaas zomaar de kans om om te vallen.
Probeer het dus klein te houden, dan blijven zaken in veel gevallen overzichtelijk en vooral leuk. Ik spreek uit ervaring, je zou deze tip dus rustig ter harte kunnen nemen ;-) Hierbij een voorbeeldje uit eigen praktijk; Gewoon omdat we dachten dat het zo moest, namen we bij Tribe vroeger voor allerlei verschillende zaken mensen in vaste dienst. Zo kenden we verschillende jaren waarin ons personeelsbestand explosief groeide, met alle gevolgen van dien. Ik was meer met managen bezig dan met leuke interieurs bedenken, ons bedrijf maar ook ikzelf persoonlijk werd steeds minder flexibel. Er kwam een personeelsfunctionaris, een communicatie deskundige, een boekhouder, management vergaderingen, bedrijfsauto's, kilometeradministratie en een prikklok. En daarmee was voor mij eigenlijk de maat vol.

Die prikklok stond achteraf gezien symbool voor een bedrijf wat ik niet wilde. Ik geloof dan ook niet dat ik ooit de prikkaarten heb gecontroleerd, het gaf me op dat moment alleen een poosje een vals gevoel van controle. Inmiddels is die prikklok al jaren verdwenen en hebben we ingezien dat het veel prettiger werken is om op basis van vertrouwen zaken met elkaar te doen. De onnodige functies hebben we opgeheven en Tribe weer teruggebracht naar waar het ooit begonnen is. Een klein creatief bedrijf met een groot flexibel netwerk van creatieve mensen en kundige vaklieden. We doen weer waar we goed in zijn, het bedenken en bouwen van vette horeca interieurs en kantoor interieurs. Iedereen is flexibel inzetbaar maar voelt zich sterk verbonden met onze Tribe. We delen het werk samen, lossen het samen op als er iets mis gaat en gunnen elkaar credits en vieren samen onze successen.

Ik geloof dat er een grote kracht uitgaat van klein. Die trend heeft zich jaren geleden redelijk onopvallend in de horeca al ingezet. De grote mega discotheken raakten volledig uit de gratie bij het uitgaanspubliek. Uitgaan deed je voortaan in de stad, in een gezellige bruine kroeg of café. En als je er als 'jongere' vandaag de dag bij wilt horen, ga je naar een festival. Veel festivals zijn nog steeds een massaal gebeuren, maar de organisatoren hebben inmiddels zwaar ingezet op meerdere kleinschalige podia en beleving. Minder massaal, dus overzichtelijker en vaak leuker voor het publiek. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar toch zie je ook in de festival branche wel degelijk dat er goed wordt nagedacht over de kracht van kleinschaligheid.

Foodtrucks bijvoorbeeld, ze zijn hartstikke populair en zullen dat nog een hele poos blijven. Uiteraard zal er een natuurlijke schifting plaatsvinden waarna de echte fanatieke foodies overblijven. Ook hiervoor geldt dat kleinschaligheid en authenticiteit als winnaar uit de bus gaan komen. Er zullen altijd mcDonalds en KFC's blijven, maar ik durf m'n kop eronder te verwedden dat de komende tijd vooral de kleine bedrijfjes hun plek opnieuw zullen veroveren. En zo hoort het ook. De kleine restaurantjes en foodbarretjes, de koffiecorners van echte, ambachtelijke en gepassioneerde horeca ondernemers, zoals Roel hiernaast op de foto. Zij zijn het die de kers op de taart zijn, die het hart en sfeer in de stad bepalen. Klein is fijn!
terug

flexibel