Lokaal bekokstoven

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Als je om je heen kijkt lijkt alles wel zo'n beetje gedaan op het gebied van hospitality, kortom het wiel is al lang en breed uitgevonden, dus hoe zet je jezelf als horeca onderneming op de kaart? Ik geloof dat ik een betrekkelijk eenvoudig antwoord op deze vraag kan geven. Zet de stap naar lokaal. Elke plek heeft iets unieks, zoek uit wat dat voor jouw bedrijf zou kunnen betekenen en maak er gebruik van. Heb je een restaurant probeer dan afspraken te maken met een lokale bakker, doe zaken met lokale boeren en profileer je als dusdanig. Je kunt er niet alleen een mooi verhaal van maken en het laten zien in je interieur, het is ook nog eens hartstikke leuk als je op deze manier een soort van kruisbestuiving in je naaste omgeving krijgt. 'Voort wat hoort wat' zeggen ze hier in Brabant en daar is niks mis mee.
Lokaal bekokstoven kan ook betekenen dat je typische elementen uit de directe omgeving in je presentatie en interieur opneemt. Als hotel in Sint Oedenrode kun je je gasten bijvoorbeeld best een paar klompen als wandelschoenen aanbieden. De gratis publiciteit en de lachende gezichten, die het houten schoeisel bij je gasten oplevert is natuurlijk onbetaalbaar. Zoek goed uit wat jouw locatie onderscheid van de rest en ga ermee aan de slag. Op deze manier ben je origineel en zullen anderen minder snel geneigd zijn om jouw ideeën te kopiëren.
Vergeet vooral de humor niet, daarmee til je je bedrijf op een hoger plan.

Natuurlijk is niet alles lokaal te vinden, da's uiteraard geen enkel probleem maar kijk ook naar je naaste omgeving, dan praat je nog steeds over streekproducten.
Voor streekproducten geldt hetzelfde, ze vertellen hun eigen verhaal. Want om de verhalen draait het nou eenmaal, beleving is waar gasten naar op zoek zijn. Een broodje van Ad en Carla, de ambachtelijke bakkerij op de hoek smaakt nou eenmaal beter dan hetzelfde broodje zonder dat predikaat.

Zorg er wel voor dat het verhaal wat je verteld echt is, dat het klopt. Vlees moet echt van de lokale slager komen en de appels van boer Piet dienen wel degelijk in zijn boomgaard geplukt te zijn. Pak je het goed aan dan krijg je authenticiteit en daarvan kun je nooit genoeg hebben. Zo heb ik eens zaken gedaan met een piepklein reclamebureautje dat juist trots was op die ene slager, fietsenmaker en frietbakker die zijn dorp kende. Juist het kleine en persoonlijke wist hij op zo'n humoristische en authentieke manier te benaderen dat hij na het eerste gesprek meteen de opdracht kreeg.

Lokaal is dan ook dicht bij jezelf blijven. Nou niet meteen doorslaan en alleen maar asperges op je menukaart zetten omdat dit het enige wat er bij jou lokaal verbouwd wordt. Overigens behaalde topkok Francis Mallmann zijn Grand Prix de l'art de la Cuisine met een 7-gangen-diner alleen met lokale aardappelen bereidt, maar dit terzijde. In lokaal bekokstoven kun je veel inspiratie opdoen, en heb je behoefte om daar eens samen naar te kijken. Neem dan vrijblijvend contact met me op. Fijne avond
terug

kleine en persoonlijke