Maak het persoonlijk

- 19 May 2016 door Edwin Timmers -

Vanochtend was ik te gast bij twee horeca ondernemers in Kampen. Aldaar een leuke kennismaking en onder het genot van een kop koffie keken we samen naar het interieur van de zaak en luisterde ik goed naar het verhaal van de heren. Wat me opviel was de persoonlijke noot die vrijwel meteen kwam bovendrijven. Een persoonlijk verhaal met een eigen gezicht, dat is iets wat veel gasten kunnen waarderen. Het zorgt voor de ziel in een horecabedrijf. Ik heb er met regelmaat een blog-bericht over geschreven en toch werd ik vanochtend aangenaam verrast door de liefde voor het vak van deze twee ondernemers. Mooi, want meer heb ik niet nodig om mijn dag goed te maken ;-)
Om die persoonlijke noot te hebben is iets waarvoor je in de wieg gelegd moet zijn, echte gastvrijheid en betrokkenheid is geen kunstje maar komt vanuit het hart. Ik geloof dat hier de echte kracht van een horeca onderneming ligt. Uiteraard helpen alle beetjes, een leuke keuken met een goeie prijs kwaliteit verhouding, een vet interieur, een toffe inrichting, fijne stoelen en banken, ga zo maar door. Het een kan niet zonder het ander, en toch. Als je geen ziel in je zaak hebt, dan kun je het wel schudden.

Heb je de mogelijkheid om zelf als uitbater of kastelein in je zaak aanwezig te zijn, of kun je er minimaal voor zorgen dat een medewerker het vaste gezicht is van je bedrijf, dan heeft dat een positieve invloed op de bezieling van je zaak. Ik sprak er deze zomer eens met een horeca ondernemer uit den Bosch over, die stelde, dat hij altijd en 100% in zijn bedrijf aanwezig was, en dat alleen dit ervoor gezorgd had dat zijn grand café de crisis had overleefd. De bedrijven waar voorheen de gasten toch wel kwamen zijn inmiddels ter ziele, alleen maar door het gemis aan het persoonlijke verhaal van de ondernemer erachter.

Eigenlijk is het logisch, maar toch zet zo'n verhaal je even aan het denken. Net zoals de crisis ons met z'n allen even weer pas op de plaats heeft laten doen. Wel mooi dat er juist hierdoor nieuwe kansen zijn gecreëerd en dat deze kansen nog steeds volop worden benut. De horeca zit hierdoor weer in de lift en lijkt zichzelf opnieuw te hebben uitgevonden. Een mooi compliment voor al die ondernemers die het persoonlijk hebben gemaakt en er de laatste jaren echt voor hebben geknokt.

Fijn weekend en goeie zaken.
terug

kansen