Met beleving scoor je beter

- 11 May 2016 door Edwin Timmers -

Met beleving maak je het verschil en scoor je gegarandeerd beter Als je weet hoe je beleving in jouw bedrijf toe moet passen, bijvoorbeeld in je interieur, dan heeft het echt een enorme meerwaarde voor je bedrijfsvoering. ik durf dan ook gerust te stellen dat een fijne omgeving direct of indirect winst oplevert.
Het maakt sowieso niet uit in wat voor business je actief bent. Heb je een kantoor vol met mensen die je het graag naar de zin wilt maken, pas dan beleving toe. Misschien heb je een horecabedrijf en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging, dan adviseer ik je om veel beleving in je zaak te verwerken.
Je kunt ook gepassioneerd zijn van vis, zoals Bart van Olphen met zijn bedrijf Fishtales doet, en daar je door middel van beleving een enorme leuke business van maken.

Met beleving zorg je ervoor dat mensen zich prettig voelen, omdat ze zich identificeren met de omgeving die jij te bieden hebt.
Daarom voelt het voor de meeste mensen gewoon goed om in een interieur of omgeving met veel beleving te vertoeven. Het is ook gewoon prettig om naar te kijken, puur omdat het plaatje klopt. Daarom heeft een filmpje met visgerechten aan zee 100% meer impact dan in een studio opgenomen. Puur en alleen door de beleving ervan.

Maar wat wordt er nou werkelijk bedoeld met beleving?
Deze vraag wordt me regelmatig gesteld, daarom geef ik je nogmaals de definitie;

Door de aankleding van een ruimte, de manier waarop een gast, consument of werknemer er door wordt aangesproken, wordt deze als het ware ondergedompeld in een bewust ontworpen sfeer. Dit is beleving.
Beleving en sfeer zit in combinaties van kleur, verlichting, muziek, geur en materiaalgebruik. Je zou kunnen stellen dat als de zintuigen opmaal worden geprikkeld je een positieve beleving krijgt.
En dat wil je graag bereiken, toch?

Zo smaken gerechten werkelijk beter als ze op een prachtig bord worden gepresenteerd. Proef je letterlijk de beleving als ze in de juiste omgeving worden gepresenteerd. Precies dezelfde wijn smaakt wezenlijk anders uit een glas dan uit een plastic beker. Een mooi bijpassend bierglas, of in het zicht geplaatste koperen biertanks dragen allemaal bij tot de beleving van gasten. Mensen voelen zich nou eenmaal prettig in een omgeving waaraan de nodige aandacht is besteedt en die voldoet aan het beeld wat een product oproept.

Een simpel voorbeeld; De vis van Bart's Fishtales verkoopt beter als Bart je laat zien waar het allemaal echt vandaan komt. Daarom neemt Bart je over de hele wereld mee op reis om je deelgenoot te maken van, in zijn beleving duurzame visserij. Het levert niet alleen erg mooie plaatjes op, maar is tevens het bewijs dat zijn verhalen hout snijden.

Maak voor jezelf de juiste mengverhouding de ingrediënten die nodig zijn om jouw gasten een optimale beleving mee te geven. Zoals gezegd is het belangrijk om eerst helder te krijgen wat je wilt uitstralen. Je hebt niks aan een bierige beleving als je voornamelijk koffie verkoopt. Denk daarom goed na wat je wilt uitstralen, wat echt bij je bedrijf en producten past en bouw daar zorgvuldig je imago omheen.

Tja, ik besef me terdege dat dit best nog een hele klus is.
Ik help je er dan ook graag mee.
Bel voor me voor een vrijblijvende afspraak op mijn rechtstreekse nummer;
073-5325216
terug

zintuigen