Tegendraads is lekkerrrr

- 06 June 2016 door Edwin Timmers -

Als je goed om je heen kijkt kun je er namelijk niet omheen. Tegendraadse bedrijfjes, Lekker eigenwijs, alternatief, creatief, of hoe je deze nieuwe generatie ondernemers ook zou willen bestempelen, 1 ding is zeker; Ze zijn niet meer weg te denken in het landschap en populairder dan ooit. Eigenlijk is de crisis de veroorzaker van deze 'nieuwe' beweging, gewoonweg omdat er in veel gevallen weinig geld of middelen beschikbaar waren, gingen mensen op zoek naar alternatieven om bijvoorbeeld een interieur te bouwen. Met name in de horeca heeft deze manier van denken en doen voor een heuse ommekeer gezorgd.
Waar echt creatieve concepten voorheen vaak enkel en alleen in het buitenland of sporadisch in de grootste Nederlandse steden te vinden waren. Vind je vandaag de dag in het hele land steeds meer kleine bedrijfjes die onderscheidend zijn. Het zijn overigens de festivals die als proefvijver dienden om later als horeca concept in het land van start te gaan. Het waren dezelfde festivals, waar groepjes vrienden op een alternatieve en creatieve manier het nieuwe uitgaan uitvonden, die de hele discotheken markt op de kop zette.

Lekker eigenwijs spreekt dus inmiddels een groot publiek aan. De nieuwe generatie stappers zien uitgaan dan ook totaal anders dan de oude garde. Het nieuwe uitgaan is een combinatie van ontmoeten, werken, eten en drinken. Het is niet meer enkel besteed aan de zaterdagavond in die ene discotheek, maar wordt gedurende de week uitgesmeerd. Op doordeweekse dagen vind je deze mensen in hippe koffietentjes en lunchrooms, werkend achter hun laptop. In het weekend trekken ze erop uit naar festivals of organiseren ze zelf hun eigen feesten.

Voorgekauwde horeca concepten met gelikte interieurs en veelal dezelfde inrichtingen, zijn in mijn ogen dan ook ten dode opgeschreven. De discotheken waar jongeren als vee met honderden tegelijk door detectie-poortjes werden gejaagd zijn inmiddels een zeldzaamheid. Natuurlijk zijn er links en rechts nog wat revivals in oude nog bestaande dancings. Daar ontmoet de oude garde elkaar nog eens om erover te praten hoe leuk het toen was. Maar ook hier praat je van een langzaam uitstervend ras. De nieuwe uitgaanders willen zelf bepalen waar ze op welk moment zin in hebben. Voor hun geen disco-bussen, dom kijkende portiers en spiegelbollen. Zij bezoeken festivals en feesten, gaan uit in de buitenlucht en zijn niet aan 1 locatie gebonden.

Qua inrichting mag het om dezelfde reden anders, sfeer en beleving staan voorop. Of iets met dure exclusieve materialen is gebouwd, of met de meest luxe meubelen is ingericht, is niet van belang, duurzaam daarentegen des te meer. Een lekkere rauwe tent met allemaal verschillende stoelen, maar met goeie koffie, een ongedwongen sfeer en razendsnelle gratis wifi, scoort in alle gevallen beter, dan gelikte horeca-concepten waar je een inlogcode moet kopen. De nieuwe generatie wil een ongedwongen sfeer en overal online zijn. Weet je dat te combineren met lekker betaalbaar eten en drinken, dan ben je klaar voor de toekomst. Fijne dag.
terug

zeldzaamheid