Wie kan de verleiding weerstaan

- 11 May 2016 door Edwin Timmers -

Uiteraard wil je graag dat extra drankje, dessert, kopje koffie met een lekker likeurtje verkopen maar hoe krijg dat in de huidige markt voor elkaar. Daar is helaas geen standaard foefje voor, maar ik hoop dat je met de volgende informatie toch je voordeel kunt doen.
85% van alle aankopen (dus ook in de horeca) gaat namelijk op het gevoel en daar kun je als horeca ondernemer dan ook handig gebruik van maken.
Verleid daarom je gasten. Verleid ze in de eerste plaats met vriendelijk personeel. Het persoonlijke contact van een leuke serveerster werkt het beste en vriendelijk zijn is echt een kleine moeite. Het is overigens wel een kunst om echt vriendelijk te zijn. Er is namelijk niks zo killing als chagrijnig personeel wat verveeld ergens staat te appen.
Geef je personeel in korte pauzes de gelegenheid om even hun mobieltje te checken, maar verbied ze op de werkvloer.

Train je mensen op klantvriendelijkheid en gastvrijheid. In Amerika doen ze niet anders en echt het werkt.
Leer ze de producten die je graag verkoopt aan te bevelen. 'Mag ik u een heerlijk huisgemaakt aperitief inschenken?' klinkt vrijblijvend, maar is erg verleidelijk.

Beveel je drankjes of gerechten aan met een leuk verhaal of mooie graphic. Verleid je gasten met een geweldig horeca interieur met een open keuken. Maak een etalage met verse ingredi¿nten of zorg dat je kok in vol ornaat een paar keer per avond zijn gerechten zelf uit serveert.
Het hoort allemaal bij het spel van verleiden en versieren.

In de pizzeria waar ik vroeger met grote regelmaat kwam maakte de chef er een echte show van. Vanuit zijn open keuken versierde en verleidde hij met geuren en Italiaanse passie zijn gasten zonder dat ze het zelf in de gaten hadden. Voor deze Italiaanse druktemaker alleen al kwamen de gasten graag in het restaurant. Als dan ook het eten goed is blijven ze terugkomen. En dat is wat je wilt. Het eten is er overigens nog steeds goed, de kok is intussen helaas vertrokken en hiermee heeft de zaak zijn onderscheidende aantrekkingskracht helaas verloren.

Dit is echt letterlijk een voorbeeld van de kracht van verleiding, leg je gasten in de watten, het geeft ze een geweldig gevoel en niet geheel onbelangrijk, jezelf ook. Proost.
terug

het spel van verleiden en versieren