Zorg dat erover je gepraat wordt

- 18 May 2016 door Edwin Timmers -

Want als er over je gepraat wordt dan sta je hoe dan ook in de belangstelling. Slechte publiciteit is ook publiciteit wordt er wel eens gezegd, toch zou ik in veel gevallen liever uitgaan van een positieve boodschap, dat werkt een stuk beter. Al is het maar om het feit dat je jezelf niet steeds hoeft te verdedigen of opnieuw te bewijzen. Zeker als je in de horeca branche actief bent, hebben bijvoorbeeld positieve recensies grote invloed. Je interieur of inrichting kan een aanzienlijke bijdrage leveren aan deze positieve berichtgeving. Als je het voor mekaar weet te krijgen een glimlach op het gezicht van je gasten te toveren, of ze gewoon een goed gevoel weet te geven met jouw inrichting sta je al op voorsprong voordat je gasten überhaupt iets geproefd hebben.
Proeven doe je namelijk met meer dan alleen je smaakpapillen, het is voor je gasten steeds een klein feestje als alles klopt. Zorg dan ook naast een inspirerende kaart voor aardige bediening, iemand die je gemeend welkom heet bij binnenkomst geeft mensen snel een vertrouwd gevoel. Een fraai interieur, de juiste inrichting, een aangename temperatuur, precies de goeie muziek op het juiste volume. Allemaal zaken die ervoor zorgen dat er over je gepraat wordt.

Heb je het bovenstaande allemaal tot in het detail in je bedrijfsvoering verwerkt, dan is er nog een ingrediënt waar je wat extra smaak mee kunt toevoegen: Humor! Humor is iets wat blijft beklijven en wat snel het onderwerp van gesprek is. Als je op de een of andere manier iets humoristisch in je interieur weet te verwerken werkt dat in veel gevallen heel goed. Het is natuurlijk de kunst om er op een subtiele manier mee om te gaan, niet iedereen heeft dezelfde soort humor maar de meeste mensen weten een geintje wel te waarderen.

Zo kwam ik ooit eens in een restaurant waar je zodra je uit de toiletten kwam op een echte lachspiegel stuitte. Niet zo'n goedkoop gebogen stukje glanzend staal, maar een echte lachspiegel waar je niet omheen kon. Ik betrapte mezelf erop er even voor stil te staan, een paar kniebuigingen te maken voor het optimale effect, om vervolgens lachend naar mijn tafeltje terug te keren. Degene die na me kwam deed exact hetzelfde, mmm. maf hoor, maar het werkt echt, zo werd er met een knipoog een positieve toon gezet.

Gevatte originele uitdrukkingen of spreuken doen het ook vaak goed in een interieur, zorg er wel voor dat je subtiel 'op niveau' blijft met zoiets. Natuurlijk zijn er ook drastische middelen om in te zetten, het ligt er maar net aan onder welke doelgroep jouw publiek valt. Zo zou je aan de buitenkant van je pand al een stament kunnen maken door bijvoorbeeld een Food Truck uit je gevel te laten rijden. Da's lekker drastisch, toch? Wel even met de gemeente overleggen ;-) Als je vis verkoopt op festivals zou ik dat vanuit een bootje doen, dan val je op en wordt erover je gepraat.

Wil je eens bomen over opvallen en hoe er ook meer over jouw zaak gepraat kan worden. Bel me dan voor een vrijblijvend gesprek. 073-5325216
terug

Humor